Bądź na bieżącoPolecane Artykuły

Piotr Mamczur

Trening fizyczny osób młodych z cukrzycą typu 2

Trening fizyczny dla dzieci i młodzieży z cukrzycą typu 2 jest ważnym elementem profilaktyki mającym na celu utrzymanie prawidłowej glikemii organizmu. Zaniechanie aktywności fizycznej może prowadzić do rozwoju otyłości, która konsekwentnie będzie promowała rozwój cukrzycy. Trening fizyczny powinien w tym przypadku prowadzić do zmian molekularnych w mięśniach celem zwiększenia wrażliwości mięśni na insulinę lub zwiększenia zdolności mięśni do pobierania glukozy z krwi (czyli do redukcji hiperglikemii).

Jakub Jelonek

Krok po kroku do celu, czyli trening chodziarzy

Chód sportowy to konkurencja lekkoatletyczna rozgrywana na igrzyskach olimpijskich, mistrzostwach świata i Europy w lekkiej atletyce, mająca długą historię. Jest bezpieczniejsza od biegu, bo nie powoduje tylu kontuzji. Dzieje się tak, ponieważ w trakcie treningów i startów w chodzie występują mniejsze odchylenia pionowe, a przez to mniejsze obciążenia na stawy. W Polsce mamy również bogate tradycje związane z sukcesami czterokrotnego mistrza olimpijskiego – Roberta Korzeniowskiego. Jak powinien wygląda trening i jaka jest specyfika tej konkurencji, dowiecie się z niniejszego artykułu.

Mikołaj Lasek

Vademecum biegania przez dzieci

Bieganie to najbardziej naturalna forma poruszania się człowieka, ciesząca się szczególną sympatią dzieci. Każdy, kto obcuje z maluchami, dobrze wie, że najmłodsze dzieci nie potrafią usiedzieć w miejscu dłużej niż kilkadziesiąt sekund, a bieganie sprawia im dużo frajdy. Od lat trwają dyskusje, czy bieganie jest dla dzieci, a jeśli tak, to jakie bieganie – szybkie biegi na krótkich dystansach, czy raczej długie dystanse pokonywane w spokojnym tempie?

Żaneta Michalak

Czy można zastąpić operację kolana dietą?

Wysoka aktywność fizyczna, dodatkowe przeciążenia związane z zajęciami szkolnymi i dodatkowymi lekcjami, codzienne lub prawie codzienne treningi, zgrupowania, mecze i zawody… wszystkie te czynniki sprawiają, że układ kostno-stawowy dziecka czy nastolatka, wbrew pozorom, może zbuntować się szybciej, niż ktokolwiek by się tego spodziewał.

Piotr Mamczur

Trening fizyczny dzieci z astmą

Przez wiele lat panowało przekonanie, że dzieci chore na astmę nie powinny podejmować żadnego wysiłku fizycznego. Tymczasem badania wykazały, że aktywność fizyczna korzystnie wpływa na psychologiczny rozwój dzieci, a także pozwola na budowanie wytrzymałości wysiłkowej i w perspektywie czasu może przyczynić się do zmniejszenia częstości występowania incydentów nawrotu choroby. Piotr Mamczur podpowiada, jakie dyscypliny sportu są wskazane dla dzieci z astmą i o czym pamiętać, trenując dzieci z tym schorzeniem.

Katarzyna Buszewicz

Doskonalenie poruszania się po boisku bez piłki

Koszykówka jest bardzo efektowną, dynamiczną, a także wymagającą grą. By sprostać zadaniom, jakie stają przed zawodnikiem podczas meczu, konieczne jest opanowanie do perfekcji podstawowej umiejętności, jaka jest poruszanie się po boisku bez piłki. W związku z tym od początku warto szlifować podstawowe umiejętności, takie jak chód, bieg, zatrzymanie, skoki czy obroty. Zdaniem Katarzyny Buszewicz w treningu małych sportowców na początkowym etapie z koszykówką najlepiej wykorzystywać do tego celu gry i zabawy oraz proste formy ćwiczeń z rywalizacją.