Całkowity dzienny wydatek energetyczny uwzględnia trzy komponenty: spoczynkową (podstawową) przemianę materii, termiczny efekt posiłku i termiczny efekt aktywności fizycznej. Zwiększony wysiłek fizyczny powoduje wzrost wydatku energetycznego w ramach trzeciej spośród wymienionych składowych, stanowiąc 15-30% dziennego wydatku energetycznego.

Dzienny bilans energetyczny definiowany jest jako różnica pomiędzy ilością spożytych i wydatkowanych kalorii. Zarówno zmniejszenie ilości spożytych pokarmów, jak i zwiększenie poziomu aktywności fizycznej mogą spowodować ujemny bilans energetyczny, sprzyjając redukcji masy ciała (zwłaszcza redukcji tkanki tłuszczowej).

W przeprowadzonym badaniu autorstwa naukowców z Uniwersytetu w Teksasie analizowano wpływ dwóch odmiennych form treningu (wytrzymałościowego i siłowego) na zmiany w spoczynkowej przemianie materii. Naukowcy chcieli sprawdzić, czy trening fizyczny – oprócz zwiększenia wysiłkowego wydatku energetycznego – dodatkowo wpływa na zmiany metabolizmu spoczynkowego (zmierzonego rano na czczo, na podstawie spoczynkowej analizy 30-minutowej rejestracji wskaźników wymiany gazowej).

W badaniu uczestniczyło 47 mężczyzn w wieku 18-35 lat, których podzielono na trzy grupy: kontrolną (C), poddaną treningowi siłowemu (RT) i wytrzymałościowemu (ET). Okres badań obejmował 12 tygodni.

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 0

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Badacze z uniwersytetu Loughborough w Wielkiej Brytanii na łamach czasopisma naukowego „Measurement in Physical Education & Exercise Science” – w artykule zatytułowanym: Jak powinno mierzyć się odporność psychiczną u zawodników (How should we measure psychological resilience in sport performers?) – podjęli temat, który dla trenerów i psychologów wciąż pozostaje jednym z kluczowych zagadnień.

W jaki sposób zachęcić nastolatkę do udziału w zajęciach sportowych? Amerykańska fundacja Women's Sport Foundation1, założona w 1974 roku w Nowym Jorku przez światowej sławy tenisistkę Billie Jean King, opracowała specjalny program wspomagający trenerów pracujących z nastolatkami w szkołach i w pozaszkolnych organizacjach sportowych. Może on być również interesującą propozycją dla trenerów nastoletnich sportsmenek.