Uświadomienie sportowcom celu sformułowania, skodyfikowania i wspólnego uzgodnienia stworzonej przez siebie dyscypliny jest fundamentem pracy zespołowej i drogą do sukcesu. Gwarantuje również właściwą komunikację między zawodnikami oraz zawodnikami i trenerem.

Znacie ten problem? Zawodnicy notorycznie spóźniający się albo ci towarzyscy i rozgadani właśnie na treningach? A może gwiazdorzy, dla których przestrzeganie reguł jest nieobowiązkowe? Oto kilka sposobów na wprowadzenie i utrzymanie dyscypliny z udziałem wszystkich członków drużyny. Pomysłodawcami tych skutecznych narzędzi pracy z niezdyscyplinowanymi zawodnikami są pracownicy Jeff Janssen Sports Leadership1, sportowej organizacji z Cary w Karolinie Północnej w Stanach Zjednoczonych, wspierającej drużyny i trenerów.

Głównym celem trenera w tym przedsięwzięciu jest umożliwienie wszystkim zawodnikom w drużynie opracowania systemu własnych zasad przydzielania nagród i kar za określone przewinienia i za konkretne osiągnięcia. Uświadomienie sportowcom celu sformułowania, skodyfikowania i wspólnego uzgodnienia stworzonej przez siebie dyscypliny jest fundamentem pracy zespołowej i drogą do sukcesu. Gwarantuje również właściwą komunikację między zawodnikami oraz zawodnikami i trenerem. Zawodnicy wierzą w stworzone przez siebie zasady, co zawarte jest w myśli: „Athletes follow the rules because they are their rules”2. Odzwierciedla to również pierwsza propozycja zawarta na stronie Jeff Janssen Sports Leadership, zdefiniowana jako Odpowiedzialność personalna.

Poziom pierwszy

Odpowiedzialność personalna. Zaangażowanie każdego zawodnika w ustalenie zbioru zasad dla całej drużyny pomoże uzyskać wspólny punkt widzenia i wspólny cel oraz obrać strategie prowadzące do zwycięstwa. Odpowiedzialność personalna to budulec ducha drużyny. Czasami reguły proponowane przez zawodników są surowsze niż propozycje trenera. Wówczas trzeba wybrać „złoty środek” i realnie ocenić możliwości praktycznego zastosowania konkretnych pomysłów.

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 0

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Trening oparty na metodzie interwałowej jest często stosowany w celu rozwoju możliwości wytrzymałościowych organizmu człowieka. Charakterystyczną cechą metody interwałowej jest wykonywanie na przemian wysiłków z wysoką i niską intensywnością (lub z fazą odpoczynku).

Celem omawianego badania było porównanie zróżnicowania w zakresie tolerancji powtarzanych wysiłków fizycznych o wysokiej intensywności pomiędzy grupami dzieci (w wieku 10-11 lat), młodzieży (w wieku 14-15 lat) i osób dorosłych (kobiety i mężczyźni w wieku 24-26 lat).