Serce sportowca wytrzymałościowego różni się od serca osoby nie ćwiczącej – przede wszystkim rozmiarem. Serce sportowca jest nieco większe z powodu większej pojemności lewej komory. Przez wiele lat uważane to było za niezdrowe, ponieważ taki rozmiar graniczył z patologią. Dzisiaj kardiolodzy odróżniają patologicznie powiększone serca od serc sportowców. Zdają sobie także sprawę, że u tych ostatnich nie jest to objaw choroby, a wręcz przeciwnie.

Niemniej jednak zdarza się, że pozornie sprawni sportowcy umierają w trakcie treningu. Około 100 zawodników umiera każdego roku w Stanach Zjednoczonych podczas ćwiczeń. Niemal wszyscy cierpieli na pewien rodzaj choroby serca. Bycie sprawnym fizycznie nie oznacza bycia zdrowym.

Mimo wszystko nie ma wątpliwości, że zdrowe sportowe serce nie jest normą w naszym społeczeństwie. Długotrwałe treningi prowadzą do zmian w sercu, staje się ono silniejsze i bardziej wydajne. Ćwiczenia wpływają także na tętno. Oto kilka rzeczy, które możesz zaobserwować w odniesieniu do swojego tętna.

Tętno spoczynkowe

Gdy odpoczywasz, siedząc lub leżąc, twoje tętno spoczynkowe (HRsp) stanowi dobry wskaźnik zmian w twojej sprawności sercowo-naczyniowej. Stopniowy spadek HRsp w ciągu kilku tygodni jest dość dokładną prognozą poprawy sprawności sercowo-naczyniowej i wskazuje na wzrost objętości wyrzutowej serca, czyli ilości krwi pompowanej w trakcie uderzenia.

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Bieganie z pulsometrem może być motorem napędowym naszej chęci wyjścia na trening, demotywującym czynnikiem obniżającym chęć podejmowania regularnego treningu lub pełnić funkcję zdrowego rozsądku, który – omamiony napływającymi endorfinami – ignoruje sygnały organizmu o rosnącym zmęczeniu. Mądrze wykorzystany pomoże zrzucić zbędny balast, a także – co stanowi pewien paradoks – zatrzyma zapędy sprinterskie, dzięki czemu trenujący zacznie biegać szybciej.

W przypadającym po zakończeniu sezonu okresie roztrenowania następuje zmniejszenie bądź też całkowita redukcja obciążeń treningowych, przyczyniająca się do obniżenia wydolności fizycznej zawodników. Okres roztrenowania może być krótki bądź długi – w zależności od przerwy w treningach. Krótkotrwały dotyczy okresu poniżej 4 tygodni, natomiast długotrwały – dłuższego.