Amerykański psycholog sportu, Benjamin A. Leibowitz, w artykule Coach… Do You Know Yourself?1 wyróżnia cztery modele trenerskiej pracy. Autor, posługując się akronimem S.T.A.R. (ang. gwiazda), charakteryzuje reprezentantów poszczególnych technik stosowanych w praktyce trenerskiej. Po rozwinięciu skrótowca S.T.A.R. otrzymujemy odpowiednio: S – Searcher (Poszukiwacz), T – Technician (Technik), A – Analyzer (Analityk) oraz R – Relator (Kompan). Leibowitz definiuje mocne i słabe strony każdego ze stylów...

Poszukiwacz (the Searcher)

Ma otwarty umysł i charakteryzuje się ogromną intuicją. Jest bardziej wizjonerem „wielkiej gry”, mniej skupia się natomiast na szczegółach. Jako entuzjasta potrafi zarazić swoją pasją zawodników, których z powodzeniem przekonuje do podejmowania nowych wyzwań. Jest pełen energii i zapału, doskonale czuje atmosferę rozgrywek sportowych. Jest przekonującym człowiekiem, doskonałym mówcą i potrafi swoje marzenia o sukcesie ująć w słowa. Zawsze mówi to, co myśli, a to, co komunikuje, niesie dodatkowe znaczenia. Poszukiwacz może jednak zniechęcać swoich podopiecznych ciągłą walką o realizację najbardziej szalonych pomysłów, które koniecznie pragnie wcielić w życie.

Mocne i słabe strony poszukiwacza to:

  • potrafi ująć całościowo projekt, który prowadzi, ale niezbyt dobrze radzi sobie z doprecyzowaniem jego szczegółów,
  • umiejętnie radzi sobie w kryzysowych sytuacjach, ale często w sposób nieprzewidywalny,
  • błyskawicznie adaptuje się do nowych warunków pracy, ale – z drugiej strony – ma kłopoty wynikające z prowadzenia rutynowych zajęć,
  • ma mnóstwo pomysłów, ale rzadko wszystkie realizuje,
  • rozumie potrzeby jutra, ale zapomina o dzisiejszych.

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 0

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Celem badań przeprowadzonych przez naukowców z Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie było określenie wpływu pięciotygodniowego treningu wytrzymałościowego na obniżenie kosztu energetycznego wysiłku wykonywanego na cykloergometrze. W badaniach obserwowano zmiany zależności między poborem tlenu a wzrostem wielkości generowanej mocy z uwzględnieniem podłoża fizjologicznego tych zmian na poziomie mięśniowym.

Pracując jako psycholog z osobami zajmującymi się nie tylko sportem, lecz także biznesem czy muzyką, zauważyłam, że łączy je jedno – chęć osiągnięcia rozumianego na swój sposób sukcesu. Nie jest ważna liczba zagranych koncertów, wysokość premii za uzyskany obrót czy też miejsce w rankingu lub na podium. To, co się liczy najbardziej, to ciągłe podnoszenie sobie poprzeczki, rozwijanie się i dążenie do celu. I tu właśnie zaczynają się pojawiać trudności. Realizacja wyznaczonego sobie celu jest procesem, który wymaga konsekwencji w działaniu oraz...