W toku codziennych zajęć i treningów warto znaleźć moment dla siebie, aby naładować przysłowiowe baterie. Nie zawsze jednak mamy warunki, by to zrobić. Jest jednak sposób na złapanie oddechu – dosłownie.

Jakie znaczenie dla organizmu, ale i rozwoju ma oddech? Okazuje się, że większe, niż można przypuszczać. Oddychanie jest procesem, który zachodzi nieustannie w naszym ciele od chwili narodzin. Naukowcy oszacowali, że w zależności od pojemności płuc oraz podejmowanej aktywności fizycznej dziennie wykonujemy 20–22 tysięcy oddechów. To czyni oddech jednym z najskuteczniejszych „narzędzi” do opanowywania emocji i myśli. Dlaczego? Ponieważ cały czas mamy go pod ręką. Praca z oddechem polega na jego świadomości (zauważeniu) i uważności (obserwowaniu), o których mowa będzie nieco dalej. Rezultaty pracy z oddechem odczuwane są relatywnie szybko na poziomie fizycznym, emocjonalnym, poznawczym, a także duchowym, czyli chęci doskonalenia siebie jako człowieka.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 12  Strona 13  Strona 14  Strona 15

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Chętnie oceniamy uczniów, ale sami niechętnie poddajemy się ocenie. Zwykle tego nie lubimy i nie robimy. Boimy się do tego stopnia, że wolimy funkcjonowanie w niewiedzy. Czy to dobre rozwiązanie? W dobie trendów zorientowanych na jakość edukacji – zdecydowanie nie! Kto nie bada, nie analizuje, nie dokonuje oceny swojej pracy, nie będzie się w niej rozwijał.

Odpowiednie przygotowanie mięśniowe można wykreować za pośrednictwem dobrze ukierunkowanej, rozwojowej formy treningowej. Szybkość równa się (z fizyki) masa x przyśpieszenie. Zarówno nad jednym, jak i drugim człowiek jest w stanie pracować.