Moshe Feldenkrais był jednym z pierwszych w Europie zdobywców czarnego pasa w dżudo. Wykorzystał naturalność „łagodnej drogi” w wypracowaniu swojej metody. 

Większość trenerów i instruktorów ruchu spotkała się z pytaniem, co sprawia, że przeciętna osoba zostaje mistrzem.Jak mistrz, zanim stał się nim, znalazł własną drogę rozwoju, jak wypracował swój indywidualny ruch, który jest płynny i w tempo, wykonywany automatycznie i dzięki temu niezwykle skuteczny? Jak zadziałała jego pamięć mięśniowa?

Trenując grupę, można zauważyć różnice między podopiecznymi, a często świetnie zapowiadający się junior jest przeciętny na poziomie seniorów. Niekiedy intensywność treningu pogłębia zahamowanie rozwoju, wtedy należy odpuścić, aby wzrost umiejętności się odblokował. Jak zadbać o zrównoważony rozwój podopiecznych, aby zminimalizować ryzyko wypalenia i kontuzji, które czasami stają się największymi porażkami sportowca? Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie metody Feldenkraisa, która może stanowić uzupełnienie i poszerzenie treningu ruchowego, aby stał się on efektywniejszy, ciekawszy i chętniej realizowany.

Jednym z czynników wpływających na rezultaty w sporcie oraz zasadniczo decydujących o sprawności ruchowej jest organizacja ciała, czyli sposób, w jaki jego części są ze sobą połączone i skoordynowane. Metoda Feldenkraisa ma za zadanie poprawę tej organizacji w celu polepszenia ruchu, czyli efektywniejszego funkcjonowania.

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 0

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Zagadnienie relacji międzyludzkich w sporcie (zwłaszcza między trenerem a zawodnikiem) od dawna interesowało psychologów sportu. Analizowano jednak głównie ich wpływ na wyniki osiągane przez zawodników. Kolejne badania ujawniły ich oddziaływanie także na poziom satysfakcji i u zawodników, i u trenerów.

Czas trwania konkurencji pływackich jest stosunkowo krótki (dla dystansów od 50 m do 400 m wynosi od kilkudziesięciu sekund do kilku minut) w porównaniu z ilością czasu spędzanego przez zawodników na treningach. Większość realizowanych zadań treningowych wykonywanych jest zwykle z intensywnością umiarkowaną w stosunku do wysokich intensywności podczas zawodów pływackich.