Politycy mówią często, że to on zahartował ich charakter. Rekiny biznesu wspominają, że dzięki niemu po raz pierwszy zaznali prawdziwej rywalizacji. Artyści natomiast zauważają nieraz, że właśnie on nauczył ich zasad rządzących światem sztuki. Sport wciąż kształtuje w ludziach cechy bardzo przydatne w życiu społecznym.

Osoby uprawiające sport rozwijają w sobie cechy niezwykle pożądane w działaniach podejmowanych z dala od aren sportowych. Wraz jednak ze zmianami kulturowymi zmieniają się także kluczowe dla życia społecznego wartości. Dlatego też tak istotne jest, aby poprzez edukację sportową przystosować młodych ludzi do tego życia i zapoznać z cenionymi w nim umiejętnościami. Poniżej przedstawiam pięć cech związanych ze współczesnym sportem, które są kluczowe także w wielu innych dziedzinach.

Rywalizacja

Sport z założenia ma rywalizacyjny charakter. Jego główną ideą jest bowiem konkurowanie – z przeciwnikiem (jednym bądź całą drużyną) albo z samym sobą (ze swoim ostatnim wynikiem, rekordem życiowym). Rywalizacja ta polega często na obronie swojego terytorium i jednoczesnej próbie zdobycia terytorium przeciwnika. Tymi umownymi obszarami są wyznaczone części boiska (np. siatkówka, futbol amerykański), bramki (np. piłka nożna) lub kosze (np. koszykówka). Punkty przyznawane są za umowne podbicie tych terytoriów – przedostanie się na nie, ich zajęcie (np. zajęcie bazy w baseballu) lub umieszczenie na nich piłki (np. rugby). Można więc stwierdzić, że sport nadaje rywalizacji społecznie akceptowany kształt – określa warunki wyjściowe zawodów (miejsce, czas trwania, liczbę uczestników, ich uprawnienia), a także stan docelowy (np. mecz do trzech wygranych setów w siatkówce, remis lub wygrana w piłce ręcznej), określa dopuszczalne formy walki, nie zezwala na popełnianie czynów uznawanych za faul, preferuje inne, nagradzając je wysoko (np. rzuty za trzy punkty w koszykówce), czyni regulamin ostatecznym kryterium rozstrzygnięć sporów i oceny wydarzeń zaistniałych w trakcie widowiska sportowego, a dotyczących przebiegu zawodów sportowych.

Dlaczego warto edukować?

Należy zwrócić uwagę, że rywalizacyjny aspekt sportu jest obecnie podkreślany jako kluczowy dla całego życia społecznego. W oparciu bowiem o reguły rywalizacji panujące w sporcie tworzone są również zasady funkcjonowania innych obszarów, np. rynku pracy, edukacji, a nawet życia uczuciowego. „Przegrany odpada”, „walczyć fair play”, „posłać przeciwnika na deski”, „niedozwolone chwyty”, „strzelić sobie samobója” – wszyscy to znamy, nie tylko z boisk.

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 0

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Celem badań przeprowadzonych przez naukowców z Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie było określenie wpływu pięciotygodniowego treningu wytrzymałościowego na obniżenie kosztu energetycznego wysiłku wykonywanego na cykloergometrze. W badaniach obserwowano zmiany zależności między poborem tlenu a wzrostem wielkości generowanej mocy z uwzględnieniem podłoża fizjologicznego tych zmian na poziomie mięśniowym.

Amerykański psycholog sportu, Benjamin A. Leibowitz, w artykule Coach… Do You Know Yourself?1 wyróżnia cztery modele trenerskiej pracy. Autor, posługując się akronimem S.T.A.R. (ang. gwiazda), charakteryzuje reprezentantów poszczególnych technik stosowanych w praktyce trenerskiej. Po rozwinięciu skrótowca S.T.A.R. otrzymujemy odpowiednio: S – Searcher (Poszukiwacz), T – Technician (Technik), A – Analyzer (Analityk) oraz R – Relator (Kompan). Leibowitz definiuje mocne i słabe strony każdego ze stylów...