W jaki sposób zachęcić nastolatkę do udziału w zajęciach sportowych? Amerykańska fundacja Women's Sport Foundation1, założona w 1974 roku w Nowym Jorku przez światowej sławy tenisistkę Billie Jean King, opracowała specjalny program wspomagający trenerów pracujących z nastolatkami w szkołach i w pozaszkolnych organizacjach sportowych. Może on być również interesującą propozycją dla trenerów nastoletnich sportsmenek.

Plan aktywizacji dziewcząt nazwany GoGirlGo ruszył w 2011 roku i uczestniczyło w nim około miliona nastolatek. Jest przeznaczony dla przedziału wiekowego od 5 do 18 lat. W sieci dostępne są fragmenty zajęć przygotowanych z myślą o dziewczętach w wieku: od 5 do 7 lat, od 8 do 10 lat i od 11 do 13 lat2. Programy obejmują części dedykowane zarówno trenerom, jak i zawodniczkom. Te ostatnie są graficznie i merytorycznie dostosowane do konkretnych przedziałów wiekowych.

We wstępnych wskazówkach dla trenerów wszystkich programów znajdują się następujące wytyczne:

  1. Zapewnij zawodniczkom miejsce, w którym mogłyby dyskutować bez twojego udziału. Poinformuj swoje podopieczne, że jakakolwiek próba stworzenia werbalnego czy fizycznego zagrożenia dla bezpieczeństwa innych zawodniczek podczas takiej dyskusji oraz samej sesji będzie traktowana jako wykroczenie przeciw prawu.
  2. Dostosuj program do potrzeb wszystkich zainteresowanych osób. Dopasuj proponowany układ zajęć do potrzeb zawodniczek, środowiska szkoły i oczekiwań rodziców.
  3. Bądź uważnym obserwatorem podczas sesji treningowych swoich podopiecznych nastolatek. Dla niektórych z nich udział w zawodach może być zbyt stresujący. Przygotuj scenariusze działań, które pomogą ci w takich sytuacjach.
  4. W kontaktach trener-mężczyzna plus grupa nastoletnich zawodniczek wszelkie prawa równości płci. powinny być zachowane i respektowane W razie naruszenia norm powołaj rzecznika praw drużyny i jednocześnie upewnij się, że twoje interesy w tego typu konfliktach także będą chronione.
  5. Proponowany program może być również podstawą pracy z zawodniczkami niepełnosprawnymi.

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 0

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Całkowity dzienny wydatek energetyczny uwzględnia trzy komponenty: spoczynkową (podstawową) przemianę materii, termiczny efekt posiłku i termiczny efekt aktywności fizycznej. Zwiększony wysiłek fizyczny powoduje wzrost wydatku energetycznego w ramach trzeciej spośród wymienionych składowych, stanowiąc 15-30% dziennego wydatku energetycznego.

Badacze z uniwersytetu Loughborough w Wielkiej Brytanii na łamach czasopisma naukowego „Measurement in Physical Education & Exercise Science” – w artykule zatytułowanym: Jak powinno mierzyć się odporność psychiczną u zawodników (How should we measure psychological resilience in sport performers?) – podjęli temat, który dla trenerów i psychologów wciąż pozostaje jednym z kluczowych zagadnień.