Pracując jako psycholog z osobami zajmującymi się nie tylko sportem, lecz także biznesem czy muzyką, zauważyłam, że łączy je jedno – chęć osiągnięcia rozumianego na swój sposób sukcesu. Nie jest ważna liczba zagranych koncertów, wysokość premii za uzyskany obrót czy też miejsce w rankingu lub na podium. To, co się liczy najbardziej, to ciągłe podnoszenie sobie poprzeczki, rozwijanie się i dążenie do celu. I tu właśnie zaczynają się pojawiać trudności. Realizacja wyznaczonego sobie celu jest procesem, który wymaga konsekwencji w działaniu oraz...

Według psychologów – Paula Lloyda i Sandry Foster – psychologia sportu odgrywa ważną rolę w kreowanym środowisku pracy w firmach. Przykładowymi obszarami, w których biznes może czerpać z wiedzy psychologicznej celem poprawienia efektywności pracowników, są:

cele indywidualne – ich wyznaczanie oraz realizacja. W zależności od zajmowanego stanowiska oraz zakresu obowiązków cele te będą się różnić między sobą, jednak każdy z nich stanowi element składający się na sukces całego zespołu lub firmy,

radzenie sobie ze stresem oraz umiejętność pracy pod presją to cenione cechy, które ułatwiają realizację celów. Stres mobilizuje organizm do działania, równie dobrze może jednak paraliżować i sprawiać, że zadanie może się wydawać nie do wykonania,

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 0

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Celem badań przeprowadzonych przez naukowców z Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie było określenie wpływu pięciotygodniowego treningu wytrzymałościowego na obniżenie kosztu energetycznego wysiłku wykonywanego na cykloergometrze. W badaniach obserwowano zmiany zależności między poborem tlenu a wzrostem wielkości generowanej mocy z uwzględnieniem podłoża fizjologicznego tych zmian na poziomie mięśniowym.

Amerykański psycholog sportu, Benjamin A. Leibowitz, w artykule Coach… Do You Know Yourself?1 wyróżnia cztery modele trenerskiej pracy. Autor, posługując się akronimem S.T.A.R. (ang. gwiazda), charakteryzuje reprezentantów poszczególnych technik stosowanych w praktyce trenerskiej. Po rozwinięciu skrótowca S.T.A.R. otrzymujemy odpowiednio: S – Searcher (Poszukiwacz), T – Technician (Technik), A – Analyzer (Analityk) oraz R – Relator (Kompan). Leibowitz definiuje mocne i słabe strony każdego ze stylów...