Dziennik treningowy to proste i skuteczne, choć często niedoceniane, narzędzie. Regularne prowadzenie zapisków treningowych niesie za sobą wiele korzyści zarówno dla trenera, jak i jego podopiecznych. W niniejszym artykule przekonuję, dlaczego warto mobilizować siebie i zawodników do prowadzenia własnego dziennika, a także proponuję kilka praktycznych rozwiązań, jak można to robić – tradycyjnie lub z duchem czasu.

Czym jest dziennik treningowy?

Dziennik treningowy to miejsce, w którym zawodnik lub trener może prowadzić zapiski dokumentujące bieżące kwestie treningowe i okołotreningowe. Może przybierać różną formę i treść. To narzędzie przeznaczone dla każdego sportowca – zawodowca i amatora, seniora i młodzieżowca, pełnosprawnego i niepełnosprawnego. Sprawdza się w każdej dyscyplinie sportu, choć może kojarzyć się przede wszystkim z bieganiem i treningiem siłowym (kulturystyką).

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 11  Strona 12  Strona 13  Strona 14

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Sposób wykorzystania niskich temperatur w sportach jest bezpośrednio warunkowany celami treningu. Strategia przechładzania całego ciała lub konkretnych grup mięśni i stawów może znaleźć zastosowanie, gdy chcesz zmniejszyć uszkodzenia mięśni lub modulować parametry wysiłku wytrzymałościowego lub oporowego. Samo schładzanie też ma różne oblicza: możesz schładzać ciało, stosując zimne okłady, wykorzystywać kriokomory lub alternatywnie obniżać temperaturę ciała, pijąc zimne napoje lub jedząc lody. Co ważne, każda z tych strategii...

Imponujący mięsień trójgłowy ramienia pośród zawodników sportów sylwetkowych i zwykłych bywalców siłowni jest taką samą rzadkością jak olbrzymie plecy. Dzieje się tak z kilku przyczyn. Po pierwsze, mało osób zwraca szczególną uwagę na ten niewielki wycinek naszej muskulatury i stąd wynika częste niedbalstwo przy treningu tricepsa. Nie kładzie się na jego rozwój odpowiedniego nacisku – proporcjonalnego do jego ważności. Na przeszkodzie stoi tak naprawdę jego antagonista, czyli biceps....