Czym jest trening siłowy? Pytanie wbrew pozorom nie jest wcale tak banalne, jak się wydaje. Trening siłowy to nie tylko podnoszenie ciężarów. Można powiedzieć, że jest to raczej swoiste pokonywanie oporu. Dlatego też profesjonaliści określają tę formę ćwiczeń jako trening oporowy. Często powtarzane są opinie, że ryzyko zastosowania tego treningu u osób młodych wiąże się z potencjalnym negatywnym wpływem na rozwój i wzrost (np. przez uszkodzenia nasady kości) czy pozornie większą częstotliwością kontuzji.

Dotychczas brak jednak jednoznacznych dowodów, które potwierdzałyby zahamowanie wzrostu przy stosowaniu odpowiednio dostosowanego do wieku treningu siłowego. Dodatkowo, jeżeli przenalizujemy częstotliwość kontuzji osób młodych wykonujących trening siłowy, okaże się, że urazy zdarzają się zaledwie u 7% osób ćwiczących. Dla porównania częstotliwość urazów u piłkarzy i koszykarzy wynosi odpowiednio 19% i 15%. Wydaje się też, że urazy młodzieży i dzieci trenujących siłowo wynikają raczej z niewłaściwej techniki wykonywanych ćwiczeń, stosowania zbyt dużych ciężarów lub niewłaściwej opieki trenerskiej. Czy zatem należy wspomagać rozwój sportowy młodzieży dodatkowym treningiem siłowym? Wszystko zależy od dyscypliny sportowej i aktualnych celów treningu. Wbrew pozorom dobrze zaplanowany i przeprowadzony trening siłowy nie sprzyja kontuzjom, a w zasadzie ogranicza prawdopodobieństwo ich występowania w przyszłości. Przykładowo wzmocnienie mięśni stabilizujących kręgosłup lub zwiększenie masy i wytrzymałości mięśni brzucha sprzyja stabilizacji postawy ciała przy wykonywaniu wszelkich ćwiczeń. O pozytywnym wpływie wysiłku oporowego może również świadczyć fakt jego zastosowania w procesach wspomagających rehabilitację po urazach. Wydaje się zatem, że trening siłowy może i powinien być realizowany w rozwoju młodocianych sportowców, zwłaszcza gdy jest prowadzony przez doświadczonych trenerów.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 38  Strona 39  Strona 40  Strona 41

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Odpowiednie przygotowanie mięśniowe można wykreować za pośrednictwem dobrze ukierunkowanej, rozwojowej formy treningowej. Szybkość równa się (z fizyki) masa x przyśpieszenie. Zarówno nad jednym, jak i drugim człowiek jest w stanie pracować.

Któż nie chciałby dysponować powalającym uderzeniem kończącym akcję w kilka sekund, tak jak obecny mistrz Conor McGregor, który na UFC 194 w zaledwie 13 sekund pokonał mistrza kategorii piórkowej José Aldo, czy też znany prawie wszystkim Mamed Khalidov, międzynarodowy mistrz Federacji KSW, który pokonał Michała Materlego w niespełna 30 sekund pierwszej rundy na KSW 33.