Zajęcia piłkarskie na sali gimnastycznej można prowadzić pod kątem takich aspektów jak: przygotowanie motoryczne, techniczne i taktyczne, bądź traktując je w okresie przejściowym jako możliwość wprowadzenia sportów uzupełniających. Trening obejmujący zajęcia z innych dyscyplin (koszykówka, siatkówka) ma za zadanie nie tylko zmniejszyć obciążenia fizyczne u zawodników, ale także dostarczyć im odpoczynku psychicznego od zadań realizowanych na co dzień.

Trenerzy prowadzący treningi na trawiastych boiskach niemal zawsze spotykają się z problemami organizowania zajęć w okresie zimowym. Niesprzyjająca aura zmusza kluby do prowadzenia zajęć pod dachem. Liczba boisk ze sztuczną nawierzchnią nie jest jeszcze na tyle wystarczająca, aby zaspokoić potrzeby wszystkich klubów, pomijając opłaty za wynajem. Dlatego zajęcia na hali stają się alternatywą, dzięki której możemy kształtować rozwój naszych zawodników w sposób niewiele mniej skuteczny niż w naturalnych warunkach. W niektórych sytuacjach możemy robić to nawet efektywniej, na przykład przy kształtowaniu techniki uderzenia z padem, gdzie wykorzystujemy materace.

Przed przystąpieniem do zajęć należy pamiętać, iż charakter biomechaniki ruchu znacznie różni się od ruchu na naturalnej trawie. Dlatego podczas pierwszych kilku zajęć (pierwszy tydzień) nie należy stosować żadnych ćwiczeń wymagających maksymalnego zaangażowania aparatu mięśniowego. Zawodnicy powinni mieć możliwość adaptacji do innych warunków. Ich stawy skokowe i kolanowe wymagają powolnego wejścia w inny charakter obciążenia i nowej struktury ruchu (twarda nawierzchnia, brak sprężystości podłoża, zmiana przyczepności obuwia). Początkowy czas przebywania na hali powinien być przeznaczony na różnego rodzaju zabawy i ćwiczenia o niskiej intensywności.

Trening na hali w sposób bezpieczny i bardzo urozmaicony przygotowuje fizycznie zawodnika. Mając dostęp do różnego rodzaju trenażerów, takich jak: skrzynie, materace, piłki lekarskie, ławeczki, możemy urozmaicać jednostki treningowe. Często podczas prowadzenia na hali zajęć treningowych rozwijających zdolności motoryczne naszym głównym obciążeniem jest wysiłek o charakterze wytrzymałościowym, w zakresie zmian tlenowych. Kształtujemy wytrzymałość tlenową z racji korzystania z sali w okresie styczeń/luty, czyli na początku okresu przygotowawczego. Zdolność ta powinna być jak najbardziej wykształcona w celu przygotowania organizmu do wysiłków beztlenowych. Zajęcia na sali w tym okresie prowadzi się, wykorzystując dwie formy:

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 0

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Zadaniem szkoleniowców pracujących przede wszystkim z młodymi zawodnikami jest tak zaplanować obciążenia w kolejnych latach, aby kariera trwała możliwie jak najdłużej i sprawiała satysfakcję zarówno zawodnikom, jak i trenerowi. Pracując czy to z jednym zawodnikiem, czy z całą grupą podopiecznych, warto stosować odpowiednią etapizację treningu, która pozwoli sprostać wymaganiom współczesnego sportu.

Coaching to nowa formuła znanych od lat metod, specyfika sportu nie pozwoli jednak zapewne trenerom na prosty transfer tej wiedzy. Zasady i narzędzia stosowane w nim mogą być natomiast inspiracją dla szkoleniowców chcących zweryfikować swój dotychczasowy warsztat.