Zapewne niejednokrotnie słyszałeś o konieczności wcześniejszej aklimatyzacji wysokościowej sportowca, zwłaszcza gdy zawody docelowo odbywają się na dużej wysokości bezwzględnej. Początki idei nawiązującej do treningu wysokościowego wiążą się z olimpiadą odbywającą się w 1968 roku w Mexico City (ok. 2300 m n.p.m.). Jednak warto pamiętać, że konieczność aklimatyzacji wysokościowej była stosowana dużo wcześniej np. przez himalaistów alpejskich.

W jakim celu stosuje się aklimatyzację? Mianowicie organizm w odpowiedzi na niedotlenienie (hipoksję) uruchamia szereg mechanizmów adaptacyjnych, które przeciwdziałają warunkom stresowym związanym z niedotlenieniem. Dochodzi więc do pewnej przebudowy zdolności wysiłkowych. Stąd też wziął się szereg koncepcji treningowych, u których podstaw leży czasowe niedotlenienie organizmu celem poprawy ostatecznej wydolności lub budowy organizmu. Okazuje się jednak, że nie każda forma treningu wykorzystującego niedotlenienie jest równie skuteczna i pozwala na osiągnięcie założonych celów treningowych.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 28  Strona 29  Strona 30  Strona 31

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Siła biegowa to niby doskonale znany każdemu biegaczowi środek treningowy, ale niestety bardzo zaniedbywany. Ćwiczenia takie jak: podskoki, skipy A, B, C, wieloskoki oraz podbiegi służą zwiększaniu nie tylko siły, ale i sprężystości mięśni oraz poprawie techniki biegu.

Znacie dobrze to uczucie. Ciężko przepracowane popołudnie, kolejny solidny trening na koncie, dzień zaliczony do udanych. Nic tylko zamknąć oczy i zasnąć spokojnie snem sprawiedliwego. I właśnie wtedy mózg przeciąga się i mówi: „Hej, a może tak przypomnisz sobie właśnie teraz serię swoich największych życiowych niepowodzeń?”. I już mamy pół nocy z głowy.