Najważniejszym narzędziem pracy trenerów, instruktorów, nauczycieli wychowania fizycznego jest ich osobowość – oczywiście, oprócz dobrze skonstruowanego i nieustannie rozwijanego warsztatu szkoleniowego. Skupiając się jednak w większym stopniu na aspektach pedagogicznych, należy podkreślić znaczenie głosu jako kolejnego narzędzia pracy. Może się zdarzyć, i niestety czasem tak się dzieje, że gdy głos zawiedzie, to nawet najlepsze założenia szkoleniowe stają pod znakiem zapytania. Często to właśnie głos decyduje o sile i wyrazie przekazywanych...

Czy zatem trenerzy, ale i nauczyciele wychowania fizycznego, są w wystarczającym stopniu świadomi swojego głosu, problematyki z nim związanej – znają podstawy odpowiedniej higieny (zwłaszcza w kontekście nierzadko ciężkich dla głosu warunków pracy), zasady eksploatacji, czy dbają o niego? Wielu, niestety, staje się znawcami tematu, gdy tego głosu zwyczajnie zabraknie. Kłopoty z głosem są bowiem jedną z największych bolączek w zawodzie nauczyciela, w tym w pracy nauczycieli wychowania fizycznego, instruktorów, trenerów. Dlatego też od pewnego czasu w planach studiów nauczycielskich standardem stał się przedmiot „emisja głosu”. Coraz częściej również na to zagadnienie zwraca się uwagę na kursach dla szkoleniowców.

Ważne jest, aby na samym początku usystematyzować podstawowe pojęcia związane z szeroko rozumianą problematyką głosu:

  • EMISJA GŁOSU – proces wydobywania głosu na zewnątrz (będący efektem współpracy mięśni oddechowych i aparatu głosowego, które to z kolei pozwalają na uzyskanie rezonansu); emisją głosu nazywana jest również nauka podejmująca tę problematykę,
  • IMPOSTACJA – maksymalizacja efektywności (współ)funkcjonowania wszystkich organów zaangażowanych w emisję głosu, dzięki czemu możliwe jest wzmocnienie siły i barwy głosu, ustawienie skali, czyli właściwe „postawienie” głosu, i naturalna emisja,
  • FONACJA – proces wytwarzania dźwięków, głównie na poziomie krtani,
  • ARTYKULACJA – sposób wydobywania określonego dźwięku, ogół ruchów i układów narządów mowy w czasie wymawiania określonych głosek; fonacja i artykulacja to procesy nierozerwalnie ze sobą związane – ich podstawą jest oddech i praca poszczególnych mięśni1.

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 0

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

W okresie letnim niektórzy szkoleniowcy decydują się na przesunięcie treningu na wcześniejszą lub późniejszą porę dnia. Podczas dużych upałów temperatura jest wtedy niższa, więc logiczne wydaje się trenowanie w tym czasie. Jednak czy taka zmiana odbywa się bez żadnych konsekwencji dla organizmu sportowca?

Napastnik piłkarskiej reprezentacji Ukrainy, Marko Dević, mija angielskiego obrońcę i uderza futbolówkę obok wybiegającego z bramki golkipera reprezentacji Anglii. Piłka trąca bramkarza w rękę i nieuchronnie zmierza do siatki. Już chwilę po tym, jak przekroczyła ona linię bramkową, wybija ją Anglik – John Terry. Ku zaskoczeniu kibiców na trybunach i milionów widzów przed telewizorami sędzia nie uznaje trafienia.