Jeżeli mielibyśmy wskazać obszar muskulatury najczęściej odstający rozmiarem od reszty ciała, to byłaby to łydka. Niektórzy przez całe życie borykają się z problemem małych łydek. W skrajnych przypadkach prowadzi to do kompleksów i niedoceniania własnej sylwetki. Łydka w sportach sylwetkowych uważana jest za grupę mięśniową najbardziej zależną od genetyki zawodnika. Jak ją zatem skutecznie trenować?

Aby dobrze zrozumieć prawidła rządzące treningiem łydki, należy dokładnie poznać budowę mięśni, na których rozbudowie nam zależy. W trakcie treningu stymulacji podlegają dwie grupy: mięśnie płaszczkowaty oraz brzuchaty, które razem nazywane są potocznie mięśniem trójgłowym łydki. Mało kto zdaje sobie sprawę, że rozmawiamy o najsilniejszej grupie włókien w ludzkim organizmie, której pracę przenosi najgrubsze i najwytrzymalsze ścięgno Achillesa. Nie ma mięśnia, który potrafi przenosić większe ciężary. Funkcją obu mięśni jest zginanie podeszwowe, nazywane także prostowaniem, oraz rotacja zewnętrzna stopy w stawie skokowym. Mięsień brzuchaty łydki uczestniczy dodatkowo w zginaniu stawu kolanowego, ponieważ jest grupą dwustawową. Zaczyna się na powierzchni podkolanowej kości udowej i na torebce stawowej. Składa się z głowy bocznej (od zewnątrz) i przyśrodkowej (od wewnątrz). Łatwo można je odróżnić, kiedy stoimy na palcach. Brzuchaty jest głównym mięśniem powierzchniowym łydki.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 11  Strona 12  Strona 13  Strona 14

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Piłka nożna na przestrzeni ostatnich lat staje się dyscypliną, w której rywalizacja rozgrywa się coraz bardziej dynamicznie. O ile jeszcze niedawno w otwartej grze wyróżnialiśmy tylko dwie fazy: w posiadaniu i bez posiadania, o tyle od pewnego czasu wyodrębniamy również tak zwane fazy przejściowe. To właśnie w tych krytycznych momentach można uzyskać przewagę nad rywalem lub samemu wpaść w pułapkę. Ten tekst będzie o tym, jak poprawić zachowanie po odbiorze piłki.

Struktura CrossFit bazuje na wykonywaniu zestawu ćwiczeń określanych jako WOD. Zazwyczaj są one wykonywane szybko, powtarzalnie, z niewielkim odpoczynkiem lub bez niego między seriami. Z perspektywy rozwoju osób młodych treningi wykorzystujące WOD mogą okazać się bardzo przydatne. Okazuje się, że nie tylko z powodu uzyskiwanych celów sportowych