Jak jeść? Co, ile i kiedy pić? Czy sama woda wystarczy? Czy żele energetyczne to absolutny „mus” w sportach wytrzymałościowych? Jak wspomóc regenerację? Jaka strategia żywieniowa pozwoli mi na zbudowanie odpowiednich rezerw glikogenowych dla pokonania własnych barier?

We wszystkich dyscyplinach sportu, również w sportach wytrzymałościowych, nadrzędnym celem żywienia jest zapewnienie równowagi energetycznej ustroju. Podstawowym sposobem obliczenia PPM (Podstawowej Przemiany Materii) jest zastosowanie wzoru Harrisa Benedicta, o którym pisałem w poprzednim numerze „Magazynu Trenera”. Po wyliczeniu PPM, w celu ustalenia CPM (Całkowitej Przemiany Materii) trzeba pomnożyć CPM przez PAL (Współczynnik Aktywności Fizycznej) oraz TEF (Efekt Termiczny Pożywienia).

W przypadku sportów wytrzymałościowych zalecałbym jednak, prócz ujęcia współczynnika aktywności fizycznej (PAL) – którą obejmiemy jedynie aktywność pozasportową – wprowadzenie kolejnego elementu, jakim będzie wydatek energetyczny poniesiony podczas wykonywania sesji treningowej. W Tabeli 1. ujęto kilka popularnych dyscyplin sportowych wraz z ich kosztem energetycznym.

Finalny wzór na CPM powinien wyglądać następująco: CPM = PPM * PAL (nie wliczając treningów) * TEF (średnio 10%) + wydatek energetyczny poniesiony podczas treningu.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 42  Strona 43  Strona 44  Strona 45

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Choć w seniorskiej piłce nożnej na boisku występuje równocześnie po jedenastu zawodników z każdej strony (przy wyjątkowym naprzykrzaniu się sędziemu nie musi to być jednak regułą przez dziewięćdziesiąt minut), praktycznie nie pojawiają się sytuacje, w których bramki padałyby po akcji wymagającej aktywnego udziału wszystkich graczy.

Finały mistrzostw świata w 2014 roku przypominały podróż w czasie. Na pierwszy rzut oka trudno jednak było jednoznacznie ustalić zwrot wektora: czy to w przyszłość, czy może w przeszłość? Oto na naszych oczach historia albo postanowiła zawrócić i zrobić rundę honorową, albo napisać się na nowo. A dokąd tak naokoło zmierzamy? Do ustawień rozpoczynających się od jeden – trzy – itd. według trenerów finalistów.