Na wygląd naszego ciała wpływa szereg czynników, tj. geny, codzienne nawyki i środowisko, w którym żyjemy. Warto jednak pamiętać, że nie tylko genetyka ma znaczenie dla sprawności fizycznej i smukłej sylwetki. Dzięki systematycznej pracy można mieć realny wpływ nawet na genetyczne ograniczenia, które nie pozwalają na zbudowanie atletycznej budowy ciała.

W somatotypologii wyróżnia się trzy typy sylwetki:

  • Typ endomorficzny (typ o solidnym kośćcu, krótkich kończynach górnych, jak i dolnych, zazwyczaj jest szerszy w okolicy biodrowej w stosunku do obręczy barkowej. Charakteryzuje się dużą opornością w zrzucaniu zbędnych kilogramów tłuszczu);
  • Typ mezomorficzny (typ barczysty i muskularny, charakteryzuje się wręcz budową atletyczną z predyspozycjami do szybkiej rozbudowy struktur mięśniowych);
  • Typ ektomorficzny (typ sylwetki smukłej o niezbyt masywnym kośćcu, długich ramionach i szyi. Przejawia się w nim niski poziom tkanki tłuszczowej oraz szybka przemiana materii. Charakteryzuje się opornością na rozbudowę masy mięśniowej w stosunku do ww. typów sylwetki ).

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 50  Strona 51  Strona 52

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Siła biegowa to niby doskonale znany każdemu biegaczowi środek treningowy, ale niestety bardzo zaniedbywany. Ćwiczenia takie jak: podskoki, skipy A, B, C, wieloskoki oraz podbiegi służą zwiększaniu nie tylko siły, ale i sprężystości mięśni oraz poprawie techniki biegu.

Znacie dobrze to uczucie. Ciężko przepracowane popołudnie, kolejny solidny trening na koncie, dzień zaliczony do udanych. Nic tylko zamknąć oczy i zasnąć spokojnie snem sprawiedliwego. I właśnie wtedy mózg przeciąga się i mówi: „Hej, a może tak przypomnisz sobie właśnie teraz serię swoich największych życiowych niepowodzeń?”. I już mamy pół nocy z głowy.