Trenując osoby młode, należy pamiętać o konieczności dostosowania treningu do szybkości wzrostu w okresie dojrzewania, określanego parametrem PHV, a także wieku i umiejętności zawodników. U młodych sportowców dyscyplin zespołowych w celu rozbudowy parametrów aerobowych stosuje się dwa modele treningowe – trening ogólny i specyficzny, które omówił szczegółowo nasz ekspert Piotr Mamczur.

Trening osób młodych powinien różnić się od treningu osób dojrzałych głównie ze względu na okres dojrzewania oraz na brak specyficznych umiejętności sportowych w tej grupie wiekowej. W celu optymalizacji treningu konieczne jest dostosowanie form treningowych do tzw. parametru PHV (peak height velocity). Jest to czas najszybszego rozwoju w okresie dojrzewania. Nie należy tego mylić z prędkością wzrostu wertykalnego, która jest największa w pierwszym roku życia. Ogólnie PHV ustala się na podstawie określonych parametrów antropometrycznych młodego człowieka. Znajomość PHV pozwala na optymalizację treningu i budowanie określonych umiejętności zależnie od okresu pre-, mid- czy post-PHV. Zależnie od tych faz dorastające osoby mogą być szczególnie podatne na pewne formy treningu rozbudowujące konkretne parametry: prędkość, masę mięśniową, siłę, wytrzymałość itp. Jest to bezpośrednio związane z gospodarką hormonalną dojrzewającego organizmu, za którą idzie przebudowa ciała. Można założyć, że w okresie PHV następuje przyspieszona adaptacja do obciążeń treningowych. W takim ujęciu osoba młoda w okresie mid-PHV jest bardziej zdolna do regeneracji potreningowej i przebudowy mięśni oraz układów wspomagających wysiłek niż osoba w okresie pre-PHV. Jednocześnie należy zaznaczyć, że PHV nie musi być tożsamy z wiekiem chronologicznym, a raczej jest opisywany jako parametr wieku biologicznego. Oznacza to, że nie każdy czternastolatek charakteryzuje się jednakowym rozwojem ciała i tym samym jeden ćwiczący nastolatek będzie bardziej podatny na metody zwiększające masę mięśniową, a inny mniej.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 11  Strona 12  Strona 13  Strona 14  Strona 15

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Futbol to stosunkowo prosta gra, jednak jak powszechnie wiadomo, bardzo nieprzewidywalna. Można jednak zwiększyć kontrolę nad przebiegiem samej gry przez opracowanie procedur funkcjonowania grupy i poszczególnych zawodników na boisku w szerszej perspektywie modelować grę, jak przekonuje trener piłki nożnej z Licencją UEFA A Jakub Myszkorowski.

A każdy strzał w stronę bramki to szansa na gol i źródło wielkich emocji kibiców. Nasz ekspert Jakub Myszkorowski udziela praktycznych wskazówek, jak poprawić jakość uderzenia na bramkę. W artykule znajdą Państwo również propozycję ćwiczeń odwzorowujących złożone warunki do uderzeń i poprzedzające je momenty, które pomagają w doskonaleniu strzałów w sytuacjach meczowych.