Futbol to bardzo prosta gra, dopóki nie postaramy się naprawdę jej zrozumieć. Dopiero wtedy odkrywa dla nas swoje subtelności i szczegóły, które – tak, tak, klasycy mają rację – decydują o tym, że jednych zapamiętujemy jako zwycięzców, a drugich... No właśnie, kim właściwie byli ci drudzy?! Takim newralgicznym szczegółem przesądzającym o piłkarskim być albo nie być są fazy przejściowe.

Jeszcze niedawno czas na boisku z toczącą się futbolówką można było opisywać dwoma podstawowymi fazami: kiedy mamy piłkę i kiedy jej posiadaniem cieszy się rywal, a my staramy się ją odzyskać. Rozwój tempa gry w piłkę nożną na przestrzeni ostatnich dekad wymusiło jednak wyodrębnienie subtelnych momentów na styku tych dwóch kluczowych okresów w grze. W ten sposób wyłoniono fazy przejściowe, które obecnie stanowią kluczowe fragmenty meczu. Wcześniej wraz z odzyskaniem piłki z automatu mówiono o grze w posiadaniu. Teraz wyraźnie wyodrębnia się kilka pierwszych sekund po zdobyciu i stracie futbolówki ze względu na ich wrażliwość dla działania taktycznego. Czas ten zyskuje więc autonomiczny status oraz dedykowane mu formy treningowe, które mają poprawiać reagowanie w fazie przejściowej.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 24  Strona 25  Strona 26

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Widoczność sześciopaku to bardzo pożądana cecha. W dużym stopniu świadczy o naszej aktualnej formie, szczególnie w odniesieniu do zawartości tkanki tłuszczowej w ciele. Nie każdy jednak wie, czym charakteryzuje się skuteczny trening mięśni brzucha i jak go wykonywać. Jak często i jak intensywnie należy stymulować ten rejon? Od czego tak naprawdę zależy wygląd mięśni brzucha? Przedstawiamy prawdę i rozprawiamy się z mitami.

Trening obwodowy to jedna z najważniejszych metod wykorzystywana w treningu sztuk walk. Jego ogromną zaletą jest wszechstronny rozwój adepta. Poprzez taki rodzaj treningu zwiększamy odporność organizmu na zmęczenie, pracujemy nad poszczególną techniką walki, ale przede wszystkim rozwijamy cechy sprawności fizycznej zawodnika, tj. siłę mięśniową, wytrzymałość, szybkość, zwinność, koordynację ruchową.