Staw barkowy ma największy zakres ruchu spośród wszystkich stawów ludzkiego ciała, dlatego bardzo ważne jest, aby współpracujące z nim mięśnie były odpowiednio silne i skoordynowane. Warto wiedzieć, że nawet kilkanaście procent kontuzji w sporcie dotyczy właśnie obręczy barkowej. Są one powodowane głównie urazami bezpośrednimi, a także ruchami ponad głowę.

Ramiona a talia osy

Pod względem anatomicznym na staw barkowy składają się trzy pomniejsze stawy: mostkowoobojczykowy, barkowoobojczykowy oraz ramienny. Zajmiemy się tym ostatnim, stawem łączącym obręcz barkową i kończynę górną. Warto wskazać, jak wzmacniać go od strony mięśniowej, a także rozciągać odpowiednie mięśnie, co – w przypadku Czytelniczek – przełoży się na większą siłę ogólną, prawidłową postawę ciała i oczywiście zgrabniejszą sylwetkę. Mięśnie naramienne, bo o nich mowa, mają bowiem ogromny wpływ na proporcje ciała. Mężczyznom nadają postawny wygląd („szeroki w barach”), a kobiety dzięki starannie wypracowanym ramionom mogą uzyskać efekt talii osy.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 24  Strona 25  Strona 26

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Wariat? Prowokator? Inny szatan? Przecież ten tytuł kupy się nie trzyma i za chwilę ktoś napisze, że w tenisa gramy bez rakiet, a w hokeja bez łyżew – mógłby całkiem logicznie pomyśleć Czytelnik i ze wzruszeniem ramion/wstrętem/zdziwieniem/ochotą wysmarowania listu do naczelnego (do wyboru) przewrócić na kolejną stronę. Jeśli jednak ktoś nadal czyta, to znaczy, że dał temu szaleństwu kredyt zaufania. Spokojnie, nie zawiodę.

Ideą treningu plyometrycznego jest maksymalne skrócenie czasu potrzebnego do przejścia z fazy skurczu ekscentrycznego do fazy skurczu koncentrycznego mięśnia. Cykl rozciągnięcie – skurcz prowadzi do wyzwolenia siły eksplozywnej, której wielkość jest ściśle zależna właśnie od szybkości jej wygenerowania. Wiąże się to z tym, że przebywanie przez dłuższy czas w fazie pośredniej (tzw. amortyzacji) prowadzi do rozproszenia energii elastycznej, przez co uzyskiwany efekt będzie zdecydowanie mniej zadowalający. Celem tego typu...