1. Spożywaj regularne posiłki

Organizm człowieka można porównać do inteligentnego silnika, a jedzenie do paliwa. Każdy posiłek, czyli tankowanie, wystarcza na pewien czas prawidłowego funkcjonowania. Inteligencja silnika polega na tym, że może on z jednej strony sterować ilością spalanego paliwa, a z drugiej paliwo to potrafi zmagazynować, gdyby miał przeczucie, że kolejna dostawa pokarmu nie nastąpi zbyt szybko. Co więcej, w takiej sytuacji nie tylko odkłada energię na zapas, ale również spowalnia spalanie dostępnych surowców energetycznych. Dla organizmu ludzkiego ma to zgubne konsekwencje. Nieregularne posiłki powodują zatem nie tylko odkładanie zapasów w postaci podskórnej tkanki tłuszczowej, ale również spowolnienie przemiany materii, co bezpośrednio przekłada się na zasoby sił życiowych, a dla sportowca na efektywność treningu. Od momentu podniesienia się z łóżka do powrotu pod kołdrę należy spożywać posiłki porównywalnej wielkości co 2,5–3,5 godzin. W ten sposób można zapobiec dwóm poważnym błędom żywieniowym:

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 36  Strona 37  Strona 38  Strona 39

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

O dobrotliwym wpływie seksu na wiele aspektów naszego życia powiedziano już niemal wszystko. A jak jest w sporcie? Pomaga czy przeszkadza, zwiększa wydolność czy jednak odbija się na formie – badania na ten temat trwają od lat, ale nie przynoszą jednoznacznych wniosków.

Gra w obronie? A co tu jeszcze można napisać? Jest bramka, przed nią bramkarz, a do tego jeszcze dziesięciu graczy, którzy muszą zrobić wszystko, na co pozwalają przepisy, aby piłka nie znalazła się w siatce. Kropka i na boisko, panowie! Albo może spróbujmy zastanowić się, czym w gruncie rzeczy jest gra bez posiadania w piłce nożnej i jakie są jej obecne uwarunkowania?