Warsztat trenera

Na pytania, która z dyscyplin zapewnia wszechstronny rozwój i realizuje różnorodne potrzeby dziecka, wykorzystując jego wrodzone atuty, a jednocześnie przyczynia się do rozwoju psychologicznego i społecznego dziecka, odpowiada Katarzyna Buszewicz, była koszykarka AZS Poznań, od wielu lat trenerka najmłodszych zawodników.

Koszykówka jest bardzo efektowną, dynamiczną, a także wymagającą grą. By sprostać zadaniom, jakie stają przed zawodnikiem podczas meczu, konieczne jest opanowanie do perfekcji podstawowej umiejętności, jaka jest poruszanie się po boisku bez piłki. W związku z tym od początku warto szlifować podstawowe umiejętności, takie jak chód, bieg, zatrzymanie, skoki czy obroty. Zdaniem Katarzyny Buszewicz w treningu małych sportowców na początkowym etapie z koszykówką najlepiej wykorzystywać do tego celu gry i zabawy oraz proste...

Nasz ekspert Jakub Myszkorowski dzieli się sposobami na prowadzenie skutecznych działań w ramach gry obronnej w strefie, czyli dominującej obecnie organizacji defensywy.

Na temat zagadnień związanych ze zmianami ustawienia drużyny w trakcie meczu, które budzą tyle kontrowersji wśród kibiców i komentatorów sportowych, pisze Jakub Myszkorowski.

Futbol to stosunkowo prosta gra, jednak jak powszechnie wiadomo, bardzo nieprzewidywalna. Można jednak zwiększyć kontrolę nad przebiegiem samej gry przez opracowanie procedur funkcjonowania grupy i poszczególnych zawodników na boisku w szerszej perspektywie modelować grę, jak przekonuje trener piłki nożnej z Licencją UEFA A Jakub Myszkorowski.

Trenując osoby młode, należy pamiętać o konieczności dostosowania treningu do szybkości wzrostu w okresie dojrzewania, określanego parametrem PHV, a także wieku i umiejętności zawodników. U młodych sportowców dyscyplin zespołowych w celu rozbudowy parametrów aerobowych stosuje się dwa modele treningowe – trening ogólny i specyficzny, które omówił szczegółowo nasz ekspert Piotr Mamczur.

A każdy strzał w stronę bramki to szansa na gol i źródło wielkich emocji kibiców. Nasz ekspert Jakub Myszkorowski udziela praktycznych wskazówek, jak poprawić jakość uderzenia na bramkę. W artykule znajdą Państwo również propozycję ćwiczeń odwzorowujących złożone warunki do uderzeń i poprzedzające je momenty, które pomagają w doskonaleniu strzałów w sytuacjach meczowych.

Piłka nożna na przestrzeni ostatnich lat staje się dyscypliną, w której rywalizacja rozgrywa się coraz bardziej dynamicznie. O ile jeszcze niedawno w otwartej grze wyróżnialiśmy tylko dwie fazy: w posiadaniu i bez posiadania, o tyle od pewnego czasu wyodrębniamy również tak zwane fazy przejściowe. To właśnie w tych krytycznych momentach można uzyskać przewagę nad rywalem lub samemu wpaść w pułapkę. Ten tekst będzie o tym, jak poprawić zachowanie po odbiorze piłki.

Jeżeli mielibyśmy wskazać obszar muskulatury najczęściej odstający rozmiarem od reszty ciała, to byłaby to łydka. Niektórzy przez całe życie borykają się z problemem małych łydek. W skrajnych przypadkach prowadzi to do kompleksów i niedoceniania własnej sylwetki. Łydka w sportach sylwetkowych uważana jest za grupę mięśniową najbardziej zależną od genetyki zawodnika. Jak ją zatem skutecznie trenować?

Struktura CrossFit bazuje na wykonywaniu zestawu ćwiczeń określanych jako WOD. Zazwyczaj są one wykonywane szybko, powtarzalnie, z niewielkim odpoczynkiem lub bez niego między seriami. Z perspektywy rozwoju osób młodych treningi wykorzystujące WOD mogą okazać się bardzo przydatne. Okazuje się, że nie tylko z powodu uzyskiwanych celów sportowych