Od czego powinniśmy zacząć, by mieć pewność, że nasz trening czy dieta się sprawdzają? Od wykonania rzetelnych pomiarów dotyczących naszego ciała. Jak je prawidłowo przeprowadzić, opisuje Mariusz Rokita.

Podczas przeprowadzania wywiadu standardowe na ogół jest pytanie o wagę ciała. Pojawia się ono prawie zawsze, ponieważ jest to jedna z wartości, którą trzeba odnotować w ankiecie czy też wprowadzić do danych analizatora składu ciała. Trener lub dietetyk potrzebuje tej informacji, chociażby w celu obliczenia wskaźnika masy ciała (body mass index – BMI), z którego można odczytać między innymi, czy mieścimy się w widełkach normy, nadwagi czy też otyłości, a jeśli tak, to jakiego stopnia. Wartość masy ciała jest również potrzebna do wyliczenia podstawowej przemiany materii oraz do celów rozplanowania planu dietetycznego na uzyskanie określonego celu. Oczywiście istnieje możliwość zważenia się na miejscu w klubie bądź w gabinecie dietetyka lub też podania szacunkowej wartości, ale nie będzie ona wtedy rzetelna. Czy takie podejście już od początku ma sens? Raczej nie. Planując wizytę w klubie z trenerem lub dietetykiem, warto samemu się zważyć i mieć przygotowaną odpowiedź.

Przystępując do zważenia masy ciała w otoczeniu domowym, należy pamiętać o spełnieniu następujących warunków:

  • pomiaru masy ciała należy dokonywać rano na czczo po uprzednim wypróżnieniu się i oddaniu moczu,
  • przed zważeniem nie powinno się podejmować aktywności fizycznej ani brać porannej kąpieli,
  • ważymy się nago bez jakiejkolwiek biżuterii,
  • waga powinna być wytarowana i stać na twardym stabilnym podłożu,
  • dzień przed ważeniem powinien przebiegać normalnie, bez wzmożonej aktywności fizycznej oraz z zachowaniem 6−8-godzinnego czasu regeneracji – snu,
  • w przypadku kobiet pomiaru należy dokonywać w odpowiedniej fazie cyklu miesiączkowego.

Po wykonaniu pomiaru masy ciała należy sporządzić notatkę z informacjami dotyczącymi masy ciała, daty, godziny, pory roku.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 56  Strona 57  Strona 58  Strona 59  Strona 60

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Moda na bycie fit nie przemija. Otwierają się nowe kluby sportowe i siłownie, na płaszczyźnie nowoczesnych technologii powstają nowe portale oraz aplikacje treningowe, żywieniowe czy społecznościowe. Jak się odnaleźć w tych trendach i wykorzystać je do zbudowania własnego wizerunku, krok po kroku opisuje Krzysztof Sztompka.

Obecnie dziecięce wrodzone zainteresowanie ruchem tłumione jest przez otaczający je świat. Liczne zabawy na świeżym powietrzu i aktywność z rówieśnikami zastąpił komputer. W wielu szkołach zajęć sportowych w szkole jest za mało, nie zawsze też są one ciekawe i motywujące, a dzieci nie chcą z nich korzystać. Ten stan rzeczy pogłębia niezdrowe odżywianie. Jak to zmienić? Marcin Rogala proponuje rozwiązanie w postaci trenera personalnego, który zajmuje się nie tylko sportem i dietą, ale stanowi również pewnego rodzaju wzór...