Obecnie dziecięce wrodzone zainteresowanie ruchem tłumione jest przez otaczający je świat. Liczne zabawy na świeżym powietrzu i aktywność z rówieśnikami zastąpił komputer. W wielu szkołach zajęć sportowych w szkole jest za mało, nie zawsze też są one ciekawe i motywujące, a dzieci nie chcą z nich korzystać. Ten stan rzeczy pogłębia niezdrowe odżywianie. Jak to zmienić? Marcin Rogala proponuje rozwiązanie w postaci trenera personalnego, który zajmuje się nie tylko sportem i dietą, ale stanowi również pewnego rodzaju wzór...

Zagrożenia związane z małą dawką ruchu i niedoskonałą dietą

Szkodliwość zaniedbań poczynionych w ciągu początkowego okresu życia należy pomnożyć przez dwa lub przez trzy, jeśli mielibyśmy ją porównać do braku dbałości o siebie u ludzi dorosłych. Obecnie jednym z największych problemów dzieci i młodzieży jest zbyt duża podaż kalorii szybko prowadząca do nadwagi i otyłości. Utrwalony nadmierny poziom tkanki tłuszczowej mści się potem całe życie. Należy pamiętać, że raz powstałe komórki tłuszczowe już nigdy nie znikną. Nie można ich usunąć naturalnymi metodami, a jedynie opróżnić z trójglicerydów ciężką pracą, której przerwanie oznacza ponowne wypełnienie komórek zapasami energetycznymi. Zjawisko to można nazwać pamięcią tłuszczową i porównać do pamięci mięśniowej u sportowców, którzy szybko wracają do dawnej formy po wznowieniu treningów.

Otyłość to tylko jedno z zagrożeń związanych z kiepskim jadłospisem i niedostatkiem sportu. Niedobory witamin i mikroelementów właśnie w okresie intensywnego rozwoju są najdotkliwsze, gdyż dotyczą dopiero kształtujących się struktur. W dorosłości niejedzenie ryb (długołańcuchowe kwasy omega-3) ma oczywiście negatywne skutki dla zdrowia, ale u dzieci rezultatem jest zmniejszenie efektywności kształtowania się układu nerwowego. To samo dotyczy wapnia (osteomalacja i osteoporoza w przyszłości) czy jodu i selenu (niedoczynność tarczycy i zaburzenia w jej rozwoju).

Aktywność fizyczna jest niezbędna do prawidłowego rozwoju nie tylko układu ruchu, lecz także niemal wszystkich struktur organizmu. Jej niedobór w wieku dorastania znacznie potęguje prawdopodobieństwo wystąpienia wad postawy. W perspektywie późniejszej dorosłości rodzice fundują swoim dzieciom większe ryzyko rozwoju cukrzycy, zespołu metabolicznego oraz wielu dolegliwości w zakresie układu sercowo-naczyniowego. Najistotniejszym problemem dla samego dziecka jest jednak otyłość oraz negatywne postrzeganie go przez rówieśników poprzez jej pryzmat.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 52  Strona 53  Strona 54  Strona 55

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Od czego powinniśmy zacząć, by mieć pewność, że nasz trening czy dieta się sprawdzają? Od wykonania rzetelnych pomiarów dotyczących naszego ciała. Jak je prawidłowo przeprowadzić, opisuje Mariusz Rokita.

Moda na bycie fit nie przemija. Otwierają się nowe kluby sportowe i siłownie, na płaszczyźnie nowoczesnych technologii powstają nowe portale oraz aplikacje treningowe, żywieniowe czy społecznościowe. Jak się odnaleźć w tych trendach i wykorzystać je do zbudowania własnego wizerunku, krok po kroku opisuje Krzysztof Sztompka.