Słowa używane przez trenera mogą mieć wielką moc. Najlepsi szkoleniowcy wiedzą o tym i dbają o jakość werbalnej komunikacji ze swoimi zawodnikami. W kontaktach z podopiecznymi biorą pod uwagę zarówno treść, jak i formę swoich komunikatów. Wskazówki i spostrzeżenia trenera są bowiem głównym źródłem poprawy wyników w sporcie. Dlatego efektywna informacja zwrotna powinna być jednym z podstawowych narzędzi komunikacyjnych każdego trenera.

Informacja zwrotna (ang. feedback) to komunikat dotyczący jakości wykonywania jakiejś czynności. Pełni trzy główne funkcje. Po pierwsze, poprzez identyfikację błędów oraz wskazówki, jak je poprawić, przyspiesza przyswajanie nowych umiejętności i doskonalenie starych. Po drugie, wzmacnia pożądane schematy zachowań (ang. reinforcement), sprawiając, że będą one bardziej prawdopodobne w przyszłości. Wreszcie, po trzecie, informacja zwrotna pełni funkcję motywującą. Nawet krytyczna informacja zwrotna powinna pozostawić sportowca z dobrym samopoczuciem i nastawieniem do samego siebie. Daje tym samym możliwości dalszego rozwoju, a także przepisuje receptę na to, jak go osiągnąć.

Psychologia sportu dzieli informację zwrotną na różne kategorie. I tak, może mieć ona swoje źródło wewnątrz organizmu człowieka bądź docierać do niego z zewnątrz. Wewnętrzna informacja zwrotna pochodzi od naszych zmysłów. To one korygują nasze zachowania i postawy. Przykładem tego jest koordynacja wzroku i ręki przy tenisowym serwisie albo odpowiednie ułożenie ciała podczas konkurencji pływackiej. Natomiast zewnętrzna informacja zwrotna płynie od osób trzecich, na przykład trenera, kolegi z drużyny albo sędziego. Tematem tego artykułu jest przede wszystkim zewnętrzna informacja zwrotna – bardzo ważne wyzwanie dla każdego trenera.

Informacja zwrotna często zawiera w sobie elementy oceny. Jeśli sprinter przebiegł dystans 100 metrów w czasie 11 sekund i 47 setnych, trener może go pochwalić albo zganić za ten sam rezultat. Jednak sedno efektywnej informacji zwrotnej tkwi w tym, aby odnieść się do szczegółu i konkretu. Jak dobrze bieg wyglądał ze strony trenera? Co poszło zgodnie z założeniami, a nad czym cały czas trzeba pracować? Ocena i analiza to tylko jedna strona medalu. Z drugiej musi się znaleźć „recepta” na przyszłość, czyli plan trenera na poprawę tych elementów biegu, które nie funkcjonowały tak, jak powinny. Odnosząc się cały czas do przykładu ze sprinterem, trener może powiedzieć: „Na tym etapie przygotowań do nadchodzących zawodów to naprawdę dobry rezultat w twojej grupie wiekowej. Jestem bardzo zadowolony z twoich postępów. Zauważyłem jednak, że w porównaniu z innymi zawodnikami cały czas spóźniasz się na starcie, co kosztuje cię dobrych kilkanaście setnych sekundy. W najbliższych tygodniach będziemy pracować nad poprawą tego elementu wyścigu”.

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 0

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Verba docent,exempla trahunt*

* Słowa uczą, przykłady pociągają

Młodzieńczy bunt sportowców

Współpraca między ludźmi przebiega pomyślnie wtedy, gdy czują się dobrze w swoim towarzystwie oraz skutecznie się ze sobą komunikują. Aby zbudować zgrany zespół – czy to drużynę, czy też klasę – warto na początku poświęcić trochę czasu na zintegrowanie jej członków. Integracja jest zespoleniem pojedynczych osób lub też luźnych grup w całość działającą zgodnie z ustalonymi zasadami i normami.