Verba docent,exempla trahunt*

* Słowa uczą, przykłady pociągają

Młodzieńczy bunt sportowców

Okres dojrzewania to czas ważnych przemian w życiu każdego człowieka. Młodzi ludzie bywają na bakier z otaczającą ich rzeczywistością. Buntują się. Powoli stają się świadomi swoich marzeń i starają się wytyczyć własną drogę do ich spełnienia. Nie inaczej jest z młodymi sportowcami – oni także przechodzą przez okres nastoletniego buntu. Różnica jest jednak taka, że dążący do mistrzostwa zawodnicy nierzadko traktowani są dużo surowiej niż ich rówieśnicy, a dorośli – trenerzy i rodzice – zapominają o pozasportowych potrzebach i pragnieniach swoich podopiecznych. Nic dziwnego, że młodzi sportowcy często przeciwstawiają się otaczającej ich rzeczywistości i okolicznościom, w których się znaleźli. Problem ten został zobrazowany w kilku filmach. W tej części „Filmoteki Trenera” przedstawiam dwa z nich, dotyczące dyscyplin estetycznych – gimnastyki i łyżwiarstwa figurowego.

Zarys filmów

Prezentowane filmy opowiadają historie zbuntowanych nastolatek, poszukujących ważnych dla siebie wartości. W filmie „Spadaj!” Haley Graham, po kolejnym wybryku, zostaje wysłana do elitarnej akademii gimnastycznej. Powrót do świata gimnastyki sportowej jest dla niej nie tylko najgorszą karą, lecz także największym koszmarem. Na początku Haley nie ma zamiaru podporządkować się regułom i dyscyplinie panującej w akademii. Ignoruje trenera i wyśmiewa rygor narzucany innym zawodniczkom. Co gorsza, budzi niechęć pozostałych dziewczyn z akademii, ponieważ w przeszłości wycofała się z mistrzostw świata juniorek, pozbawiając swoją drużynę szansy na medal. Jednak z czasem Haley nie tylko odnajduje swoją drogę, lecz także pomaga innym dziewczynom odnaleźć ich własną.

W „Księżniczce na lodzie” również obserwujemy nastoletni bunt. Casey Carlyle to wzorowa uczennica z wysoką średnią i sporymi szansami na stypendium w czołowych uniwersytetach w Stanach. Jej matka pragnie, aby Casey studiowała fizykę na Harvardzie. Mimo świetnych perspektyw Casey nie jest zadowolona ze swojego życia. W szkole jest uważana za kujona i ma niewielu znajomych. Do tego wszystkiego nie może rozwijać swojej największej pasji – jazdy na łyżwach. Zgodnie z życzeniem swojej matki, zawsze stawia obowiązki szkolne na pierwszym miejscu, potajemnie jednak przygląda się dziewczynom, które trenują łyżwiarstwo figurowe. Jako pretekst do rozpoczęcia treningów służy jej projekt z fizyki o aerodynamice piruetów na lodzie. Dzięki zaangażowaniu w projekt Casey otwiera sobie drzwi do kariery sportowej. Historia ta pokazuje, że nigdy nie jest za późno, aby podążyć własną ścieżką i spełniać swoje marzenia.

Obydwa filmy mają doskonałą oprawę artystyczną. Programy łyżwiarek i gimnastyczek robią bardzo dobre wrażenie, a atmosfera środowiska wydaje się wiarygodna.

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 0

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Współpraca między ludźmi przebiega pomyślnie wtedy, gdy czują się dobrze w swoim towarzystwie oraz skutecznie się ze sobą komunikują. Aby zbudować zgrany zespół – czy to drużynę, czy też klasę – warto na początku poświęcić trochę czasu na zintegrowanie jej członków. Integracja jest zespoleniem pojedynczych osób lub też luźnych grup w całość działającą zgodnie z ustalonymi zasadami i normami.

Słowa używane przez trenera mogą mieć wielką moc. Najlepsi szkoleniowcy wiedzą o tym i dbają o jakość werbalnej komunikacji ze swoimi zawodnikami. W kontaktach z podopiecznymi biorą pod uwagę zarówno treść, jak i formę swoich komunikatów. Wskazówki i spostrzeżenia trenera są bowiem głównym źródłem poprawy wyników w sporcie. Dlatego efektywna informacja zwrotna powinna być jednym z podstawowych narzędzi komunikacyjnych każdego trenera.