Na samym początku zachęcam do lektury artykułów w ramach tematu numeru, którym jest odżywianie w sporcie. W pierwszym z tekstów, pt. „Żywienie zawodników różnych dyscyplin sportu” znajdą Państwo m.in. praktyczne wskazówki jak ocenić zapotrzebowanie energetyczne sportowca, zalecenia co do ilości spożywanych węglowodanów, białek i tłuszczów, jak również strategię zapobiegania odwodnieniu organizmu zawodnika. Drugi z materiałów porusza tematykę supiementacji w sporcie i mówi o korzyściach i skutkach ubocznych stosowania środków wspomagających zdolności wysiłkowe, m.in. takich jak ko-feina, kreatyna i dwuwęglan sodu.

Podobnie jak Państwo zdajemy sobie sprawę, że długie, monotonne treningi często powodują rutynę i mogą - szczególnie w przypadku dzieci i młodzieży - być postrzegane nie jako przyjemność, ale jako przykry obowiązek. Wiąże się to z utratą satysfakcji i radości płynącej z uprawiania sportu, a w dłuższej perspektywie może prowadzić nawet do wypalenia się zawodników. Mając to na uwadze, w każdym numerze czasopisma zamieszczamy nowe propozycje ćwiczeń i zabaw ruchowych, które można wykorzystać do urozmaicenia zajęć sportowych. W bieżącym wydaniu specjalnie dla Państwa zabawy treningowe w koszykówce oraz zabawy muzyczno-ruchowe rozwijające koordynację ruchową.

W ramach psychologii sportu tym razem piszemy o tym, jak rozwijać u dzieci i młodzieży motywację do uprawiania sportu - w jaki sposób wyznaczać cele treningowe, jak rozmawiać z zawodnikami lekceważącymi polecenia, zbyt szybko poddającymi się i tymi szczególnie ambitnymi oraz jak motywować w różnych sytuacjach: podczas treningów, w trakcie walki z „łatwym" i „trudnym” przeciwnikiem, a także przed i w trakcie meczu. Polecam również tekst „Kulisy niskiej frekwencji na zajęciach sportowych”. Autorka opisuje przyczyny opuszczania treningów przez młodych zawodników i radzi co zrobić, by odwrócić ten niekorzystny trend.

WARSZTAT TRENERA

Podczas treningu przyjęcia trzeba systematycznie ćwiczyć jak najszybsze przemieszczanie się atakującego za linię boczną boiska. Dojście zawodnika do linii trzech metrów i pozostanie w gotowości do wykonania ostatniego kroku (prawa-lewa). W tym elemencie nie ma czasu na odwodzenie ramion do tyłu, one muszą być już przygotowane (odwiedzione do tyłu razem z nogą prawą).

Na podstawie taktyki gry reprezentacji narodowych mężczyzn w latach 2004-2008

Stałe fragmenty gry (SFG) we współczesnej piłce nożnej odgrywają bardzo istotną rolę w prowadzeniu walki sportowej na boisku piłkarskim. Znaczna liczba rozwiązań taktycznych przy wykonywaniu SFG prowadzi do jednego celu - zaskoczenia przeciwnika, umożliwiającego zdobycie bramki lub utrzymanie się przy piłce.

Taniec można wpleść w zajęcia sportowe - bez względu na to, w jakiej dziedzinie sportu prowadzimy warsztaty. Taniec, np. w trakcie rozgrzewki, nie musi oznaczać tańca w jego dosłownym znaczeniu, czyli takiego, jakim go z reguły postrzegamy -  w pełnej formie, pełnego wyrazu, stanowiącego kompleksowy układ choreograficzny. Możemy z niego natomiast zapożyczyć wiele poszczególnych elementów do rozgrzewki. W jaki sposób możemy połączyć elementy taneczne z rozgrzewką?

Jak to się dzieje, że kiedy większość ludzi jeszcze smacznie śpi, pływacy już od dawna są na pływalni? Albo że lekkoatleci biegają po lesie, w taką pogodę, że człowiekowi szkoda by było psa na dwór wypuścić? Co sprawia, że sportowcy są w stanie spędzać większość dni w roku na zgrupowaniach, z dala od domu, od rodziny? Jakie procesy ich do tego skłaniają?

MEDYCYNA W SPORCIE

Wielu trenerów i instruktorów nie zwraca uwagi na sposób odżywiania się swoich podopiecznych. Tymczasem rola prawidłowego żywienia w kształtowaniu zdolności do wysiłku i wspomaganiu racjonalnego, intensywnego treningu wydaje się być niepodważalna.

Zawodnicy różnych dyscyplin sportu na każdym kroku zachęcani są do stosowania suplementów i odżywek przeznaczonych dla sportowców oraz osób o wzmożonym wysiłku fizycznym. Każdego dnia, szereg informacji napływających z Internetu, etykiet preparatów, ulotek informacyjnych oraz reklam telewizyjnych i radiowych daje poczucie wrażenia, że określone składniki są niezbędne dla osiągnięcia optymalnej sprawności fizycznej.

MT INFO

Z TRENERSKIEGO ŚWIATA

Nawet przy możliwie najdokładniejszym zaplanowaniu wszystkich szczegółów obozu i przygotowaniu się na przeróżne sytuacje awaryjne, jest duża szansa, że i tak nie unikniemy niespodzianek, z którymi kierownik–organizator będzie musiał sobie jakoś poradzić.

 

Przeprowadzone w szkołach kontrole oraz statystki biją na alarm - frekwencja na szkolnych zajęciach sportowych diametralnie spada, zainteresowanie aktywnością fizyczną wśród dzieci i młodzieży coraz bardziej maleje. Dlaczego tak się dzieje? Co wydarzyło się w przeciągu ostatnich 10 lat, że coraz większa liczba uczniów podczas zajęć wf-u siedzi na ławce, a podwórka i osiedlowe boiska pustoszeją?

Każdy człowiek jest inny. Zawodnicy są uzdolnieni w różnym stopniu, mają różną budowę ciała, różne temperamenty i zainteresowania, a ponadto występują wśród nich różne typy wyobrażeniowe, jak np.: wzrokowy, słuchowy, werbalny. Można jeszcze wyróżnić typy umysłowości. Różnią się poziomem aktywności ruchowej, ruchliwością procesów nerwowych, a także stosunkiem do siebie i świata zewnętrznego (ekstrawersja, introwersja), motywacji, inteligencji.