Nieustanie będziemy powtarzać, że WF nie musi być nudny. Co prawda badania dowodzą, że jednym z powodów niechęci do szkolnych zajęć ruchowych i przyczyną rezygnacji uczniów z uczestnictwa w nich jest – w odczuciu ucznia – nuda i niska atrakcyjność zajęć, a przecież lekcja WF powinna być radosnym spotkaniem nauczyciela z uczniami, spotkaniem przepełnionym emocjami, szczególnie pozytywnymi. Dlatego też był to główny temat konferencji pt. JAKI WF, TAKI SPORT, czyli jak zachęcić dzieci do uprawiania sportu, którą zorganizowaliśmy pod koniec listopada 2014 r. Z przyjemnością mogę stwierdzić, że uczestniczący w konferencji – nauczyciele i trenerzy – zgodnie poparli tezy naszych prelegentów, iż są skuteczne sposoby i metody, aby faktycznie zachęcić dzieci do uprawiania sportu poprzez aktywne uczestnictwo w lekcjach WF. Będziemy więc w dalszym ciągu promować tę ideę w każdy możliwy sposób, chociażby poprzez promocję II edycji Programu WF z Klasą, w którym udział bierze ponad 1000 szkół z całej Polski, w tym 4400 nauczycieli wuefistów.
Dobrym przykładem konsekwencji w działaniu i jasno sprecyzowanych celów może być także dwóch bohaterów tego wydania Magazynu Trenera – Tomasz Kryk, trener kadry Polski w kajakarstwie kobiet oraz Rafał Kubacki, trzykrotny mistrz świata, mistrz Europy i wielokrotny mistrz Polski – zdobywca 84 medali w judo. Obaj osiągnęli spore sukcesy – jeden w pracy trenerskiej, drugi jako zawodnik w judo. Dobrym przesłaniem dla młodych osób dopiero wchodzących w te światy może więc być stwierdzenie Rafała Kubackiego „ ugnij się, aby zwyciężyć, zrób jeden krok w tył, by zrobić dwa kroki do przodu…”.
Warto także bliżej się przyjrzeć tzw. strefie najbliższego rozwoju, w której powinien operować każdy dobry trener. Dlatego też Grzegorz Więcław twierdzi wręcz, że jednym z najważniejszych zadań trenera, nauczyciela albo mentora jest propagowanie rozwoju swoich podopiecznych. W szczególności tyczy się to tych, którzy pracują z grupami młodzieżowymi, ale nie tylko. Aby stać się skutecznym katalizatorem rozwoju, ważne jest zrozumienie jak ten proces zachodzi – w jaki sposób ludzie uczą się i przyswajają nowe umiejętności. Pomocna temu może okazać się owa „ tajemnicza” strefa najbliższego rozwoju.
Na koniec chciałem także życzyć wszystkim Czytelnikom, partnerom, współpracownikom i przyjaciołom Magazynu Trenera pełnego sportowych oraz trenerskich sukcesów Nowego 2015 Roku.