Trening fizyczny dla dzieci i młodzieży z cukrzycą typu 2 jest ważnym elementem profilaktyki mającym na celu utrzymanie prawidłowej glikemii organizmu. Zaniechanie aktywności fizycznej może prowadzić do rozwoju otyłości, która konsekwentnie będzie promowała rozwój cukrzycy. Trening fizyczny powinien w tym przypadku prowadzić do zmian molekularnych w mięśniach celem zwiększenia wrażliwości mięśni na insulinę lub zwiększenia zdolności mięśni do pobierania glukozy z krwi (czyli do redukcji hiperglikemii).

Cukrzyca typu 2

Cukrzyca typu 2 (tzw. insulinooporna) należy do chorób cywilizacyjnych. Mechanizm powstawania tej jednostki chorobowej zwykle związany jest z niewłaściwymi nawykami żywieniowymi powodującymi okresowe i częste zwiększanie wyrzucania insuliny z trzustki do krwiobiegu. Takie incydentalne zdarzenia są prawidłowym sposobem organizmu na zwiększenie pobierania glukozy z krwi. Innymi słowy, insulina sprzyja pobieraniu glukozy z krwi. Jednak w sytuacji patologicznej, tj. przy zbyt częstym wyrzucie insuliny z trzustki, tkanki organizmu przyzwyczajają się do tego hormonu i przestają na niego reagować. Konsekwentnie trzustka zwiększa produkcję insuliny. I tutaj koło się zamyka: dalsze zwiększanie wydzielania insuliny sprzyja jeszcze silniejszemu obniżeniu wrażliwości tkanek na insulinę i rozwojowi cukrzycy typu 2. Objawem klinicznym jest w tym przypadku hiperglikemia, czyli nadmierny poziom glukozy we krwi. Warto tutaj podkreślić, że u chorych na cukrzycę duży poziom glikemii koreluje zwykle ze zwiększonym stężeniem insuliny. Jednak czy sama hiperglikemia może być szkodliwa?

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 41  Strona 42  Strona 43  Strona 44  Strona 45

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Układ oddechowy jest często niedoceniany przez sportowców. Nie możemy zbytnio kontrolować naszego oddechu, jednak poprzez rozwijanie mięśni oddechowych mamy wpływ na wydolność. To właśnie mięśnie oddechowe są często czynnikiem ograniczającym podczas wysiłku, dlatego poprzez odpowiedni trening i ćwiczenia oddechowe można na nie wpływać. Poprawa wydolności oddechowej może być kluczowa w rozwoju sportowym. Warto więc przyjrzeć się jej bliżej.

Coraz szybszy i bardziej intensywny futbol staje się dyscypliną, w której o sukcesie przesądzają pojedyncze sytuacje. Niby banał, ale też za tą z pozoru wyświechtaną frazą kryje się klucz do powodzenia. Aby zwyciężać w piłce nożnej, musimy w sposób planowy i zorganizowany doprowadzać do jak największej liczby momentów, w których uzyskujemy przewagę na rywalem – na przykład: w rozkładzie zawodników w danej części boiska. A jak skutecznie egzekwować takie momenty?