Kontuzje to bardzo częsty problem dzieci uczestniczących w kulturze fizycznej. By zminimalizować ryzyko ich wystąpienia, zadbajmy o odpowiednią profilaktykę i prewencję urazów. Ważne w tym kontekście będzie należyte przygotowanie się do zajęć. Warto już na tym etapie uwzględniać specyfikę trenowanej przez naszych podopiecznych dyscypliny sportu, a w momencie planowania zwrócić uwagę na wszelkie niebezpieczeństwa, z którymi mogą się oni zetknąć. Podczas samych zajęć z kolei, należy wystrzegać się ryzykownych ćwiczeń i zachowań,...

Lekcje wf i treningi sportowe stwarzają spore ryzyko kontuzji. Podczas sportowej rywalizacji łatwo zapomnieć o tym, jak delikatne i kruche jest ludzkie ciało. Wielu wypadkom i spowodowanym przez nie kontuzjom można by zapobiec poprzez odpowiednie przygotowanie i dbałość o szczegóły. Jeśli wyrobimy u młodych zawodników dobre nawyki, pozwolą one uniknąć urazów również w przyszłości. Nie da się jednak przygotować na każdą ewentualność, bo nawet świetnie zaplanowane zajęcia nie wyeliminują całkowicie ryzyka nieszczęśliwego wypadku. Do naszych podstawowych obowiązków będą należeć: przeprowadzenie dobrej rozgrzewki, przestrzeganie zaleceń dotyczących sprzętu, zachowanie ogólnej dyscypliny. Pamiętajmy też, by przy każdym poważniejszym urazie konsultować się z lekarzem sportowym, aby poznać istotę problemu i umożliwić jak najszybszy powrót do pełnej sprawności i cieszenia się aktywnością fizyczną. Na koniec warto wspomnieć o dobrej regeneracji (nawodnienie, sen, rozciąganie), ponieważ ona również ma wpływ na całość procesu.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 49  Strona 50  Strona 51  Strona 52  Strona 53

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Piłka nożna na przestrzeni ostatnich lat staje się dyscypliną, w której rywalizacja rozgrywa się coraz bardziej dynamicznie. O ile jeszcze niedawno w otwartej grze wyróżnialiśmy tylko dwie fazy: w posiadaniu i bez posiadania, o tyle od pewnego czasu wyodrębniamy również tak zwane fazy przejściowe. To właśnie w tych krytycznych momentach można uzyskać przewagę nad rywalem lub samemu wpaść w pułapkę. Ten tekst będzie o tym, jak poprawić zachowanie po odbiorze piłki.

Jeżeli mielibyśmy wskazać obszar muskulatury najczęściej odstający rozmiarem od reszty ciała, to byłaby to łydka. Niektórzy przez całe życie borykają się z problemem małych łydek. W skrajnych przypadkach prowadzi to do kompleksów i niedoceniania własnej sylwetki. Łydka w sportach sylwetkowych uważana jest za grupę mięśniową najbardziej zależną od genetyki zawodnika. Jak ją zatem skutecznie trenować?