W ostatnich latach z niepokojem obserwowany jest wzrost odsetka osób otyłych w społeczeństwie. Zgodnie z raportem Instytutu Żywności i Żywienia co czwarty polski uczeń ma nadwagę lub cierpi na otyłość. Przyczyn można upatrywać w obniżonej aktywności fizycznej na rzecz biernych sposobów spędzania czasu, wpływu środowiska (np. spożywanie niezdrowego jedzenia, tak zwanego junk food albo fast food) czy też chorób. Niemniej jednak specjaliści biją na alarm, ponieważ blisko 80% nastolatków dołączy w przyszłości do grona...

Problem zbyt dużej masy ciała względem wieku i wzrostu ma reperkusje nie tylko czysto fizyczne, związane ze zdrowiem czy sprawnością i wydolnością, ale także psychiczne oraz społeczno-emocjonalne, które znacząco mogą wpłynąć na dobrostan w okresie dzieciństwa, dojrzewania, a nawet w dorosłym życiu.

Rodzice są pierwszymi modelami wpływającymi na postawę dziecka względem zdrowego trybu życia i aktywności fizycznej. Jednak to nauczyciel wychowania fizycznego, ze względu na swoje przygotowanie, odgrywa ważną rolę w promowaniu, kształtowaniu i wzmacnianiu pozytywnego nastawienia do ruchu wśród dzieci i młodzieży.

Stereotypizacja

Niezależnie od przyczyny nadwagi lub otyłości, dotknięte nimi dzieci i młodzież często podlegają stereotypizacji w swoim otoczeniu. Osoby o za dużej względem wieku lub wzrostu masie ciała często są negatywnie postrzegane, jako osoby leniwe, mniej inteligentne i mniej atrakcyjne, pozbawione zdolności samokontroli i pobłażające sobie. Stereotypy mają także pewien charakter pozytywny, jako że osoby z nadwagą lub otyłością są oceniane jako ciepłe, przyjacielskie i serdeczne. Niemniej jednak piętno to odciska się na całym życiu takiej osoby. Sile negatywnego stereotypu osób z nadwagą i otyłością przyjrzeli się amerykańscy naukowcy. Podczas eksperymentu pokazywali oni badanym zdjęcia różnych osób, które mieli ocenić na przygotowanych skalach. Okazało się, że badani, którzy otrzymali informację o tym, że człowiek na zdjęciu w przeszłości był osobą otyłą, wystawiali niższe oceny w porównaniu z osobami, które takiej informacji nie usłyszały.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 72  Strona 73  Strona 74  Strona 75

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Nie ulega wątpliwości, że człowiek do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje odpowiedniej dawki snu. U osób aktywnych fizycznie obok treningu i diety odgrywa on fundamentalną rolę w procesie budowania formy sportowej. Odpowiednia dawka snu zwiększa możliwości osiągania optymalnych wyników w niemal wszystkich dyscyplinach, natomiast jego niedobór powoduje tzw. dług senny, zmniejsza koncentrację, szybkość reakcji, wartości siły dynamicznej i statycznej.

Powszechnie uważa się, że napoje gazowane nie są dobre dla sportowców. Mimo tej obiegowej opinii, wielu z nich pije je po zawodach oraz w trakcie posiłków. Niektórzy nawet korzystają z nich tuż przed startem. I nie chodzi tu tylko o amatorów, ale również o tych, którzy reprezentują najwyższy zawodowy poziom. Co tak naprawdę jest szkodliwego w napojach nasyconych dwutlenkiem węgla i czy bezwzględnie należy ich unikać?