Układ oddechowy jest często niedoceniany przez sportowców. Nie możemy zbytnio kontrolować naszego oddechu, jednak poprzez rozwijanie mięśni oddechowych mamy wpływ na wydolność. To właśnie mięśnie oddechowe są często czynnikiem ograniczającym podczas wysiłku, dlatego poprzez odpowiedni trening i ćwiczenia oddechowe można na nie wpływać. Poprawa wydolności oddechowej może być kluczowa w rozwoju sportowym. Warto więc przyjrzeć się jej bliżej.

Funkcje układu oddechowego Niemal wszystkie komórki organizmu wymagają stałego dostarczania tlenu w celu pokrycia ich wymogów metabolicznych. W wyniku procesów metabolicznych powstaje dwutlenek węgla, który musi być eliminowany z ustroju, aby uniknąć zaburzeń równowagi kwasowo-zasadowej. Dlatego też układ oddechowy:

  • stanowi dużą powierzchnię dyfuzyjną (ok. 100 m2), przez którą tlen może być wprowadzany do ustroju, a dwutlenek węgla eliminowany,
  • utrzymuje adekwatny gradient pomiędzy ciśnieniem cząstkowym (parcjalnym) tlenu i dwutlenku węgla w powietrzu pęcherzykowym i prężnością tych gazów we krwi dopływającej do pęcherzyków płucnych; gradient ten jest siłą napędową dyfuzji, w wyniku której tlen jest wprowadzany do ustroju, a dwutlenek węgla eliminowany,
  • nawilża i ogrzewa powietrze wprowadzane do pęcherzyków płucnych, a także oczyszcza je z czynników potencjalnie szkodliwych dla organizmu,
  • uczestniczy w utrzymaniu równowagi kwasowo-zasadowej,
  • uczestniczy w reakcjach obronnych organizmu ze względu na obecność komórek fagocytujących w obrębie pęcherzyków płucnych.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 34  Strona 35  Strona 36  Strona 37  Strona 38  Strona 39  Strona 40

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Trening fizyczny dla dzieci i młodzieży z cukrzycą typu 2 jest ważnym elementem profilaktyki mającym na celu utrzymanie prawidłowej glikemii organizmu. Zaniechanie aktywności fizycznej może prowadzić do rozwoju otyłości, która konsekwentnie będzie promowała rozwój cukrzycy. Trening fizyczny powinien w tym przypadku prowadzić do zmian molekularnych w mięśniach celem zwiększenia wrażliwości mięśni na insulinę lub zwiększenia zdolności mięśni do pobierania glukozy z krwi (czyli do redukcji hiperglikemii).

Coraz szybszy i bardziej intensywny futbol staje się dyscypliną, w której o sukcesie przesądzają pojedyncze sytuacje. Niby banał, ale też za tą z pozoru wyświechtaną frazą kryje się klucz do powodzenia. Aby zwyciężać w piłce nożnej, musimy w sposób planowy i zorganizowany doprowadzać do jak największej liczby momentów, w których uzyskujemy przewagę na rywalem – na przykład: w rozkładzie zawodników w danej części boiska. A jak skutecznie egzekwować takie momenty?