Wzrok skieruj na wprost, nie pochylaj głowy, opuść barki, ramiona wyprostuj w stawach łokciowych, podnieś do przodu i w górę. Utrzymaj proste plecy, napnij mięśnie brzucha i grzbietu. Przesuń biodra w tył, lekko pochyl tułów i zacznij zginać kolana. Nie zaokrąglaj przy tym pleców, nie opuszczaj wzroku i nie pozwól, by kolana uciekały do wewnątrz lub na zewnątrz. Równomiernie obciąż obie stopy... Spokojnie, to tylko przysiad!

W jaki sposób możemy zapamiętać te wszystkie składowe dowolnej czynności motorycznej, aby uniknąć kontuzji lub niesymetrycznego rozwijania muskulatury? Ćwicząc i powtarzając! A także robiąc to bardzo świadomie. Im mocniej zaangażujemy świadomość do wykonywania jakiejś czynności, tym szybciej zostanie ona zapamiętana i utrwalona. Brak zaangażowania świadomości podczas procesu uczenia się ruchów spowolni efekty, a zapamiętanie danej czynności zajmie nam dużo więcej czasu.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 75  Strona 76

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Rodzajem wysiłku najczęściej ignorowanym, niedocenianym i pomijanym przez osoby aktywne fizycznie jest... rozciąganie! Ci, którzy trenują siłowo, umniejszają znaczenie rozciągania, „obwiniając” je o hamowanie wzrostu masy mięśniowej.

Każdy, kto poważnie i odpowiedzialnie podchodzi do swojej pracy, planuje ją z dużym wyprzedzeniem i przygotowuje się do określonych zadań. Planowanie pozwala szybciej i bez błądzenia osiągać zamierzone cele, ponieważ dobry plan pełni rolę drogowskazu i motywuje do pracy. Trener i nauczyciel nie mogą pracować bez planu. Nie może też być to tylko ogólny nieutrwalony zamysł. Realnej mocy planu doświadczymy wówczas, gdy przyjmie on postać spisanych zadań.