Sporty siłowe to zbiór dyscyplin, których zawodnicy bezsprzecznie najbardziej przykładają się do diety i suplementacji. Dotyczy to przede wszystkim sportów sylwetkowych. Są one głęboko zakorzenione w dyscyplinach siłowych i głównym sportowym narzędziem jest w nich trening oporowy. To właśnie w sportach sylwetkowych (kulturystyka, fitness sylwetkowe i plażowe) dieta jest wskazywana jako 70% sukcesu. Nie można tego porównać z żadną inną profesjonalną aktywnością fizyczną. Suplementacja to tak naprawdę integralna...

Kreatyna

Z pewnością najlepiej przebadanym, jednym z najbezpieczniejszych i najskuteczniejszych suplementów jest kreatyna. To substancja naturalnie występująca w organizmie, produkowana głównie przez nerki i wątrobę oraz dostarczana z dietą. Uczestniczy jako fosfokreatyna w przenoszeniu energii. W pierwszych sekundach intensywnego wysiłku fizycznego jest jedynym jego źródłem, dlatego doskonale sprawdza się jako suplement w sportach siłowych. Zwiększenie jej stężenia w komórkach mięśniowych za pomocą dostarczenia w czystej postaci powoduje wzrost siły, masy i wytrzymałości mięśniowej. Badania wskazują ponadto na wiele innych, pobocznych pozytywnych skutków. Kreatyna zwiększa retencję wody w komórkach mięśniowych, dzięki czemu stwarza środowisko anaboliczne. Zwiększa też rezerwy glikogenu. Kreatyna przez wielu uważana jest za najskuteczniejszy, w pełni legalny środek zwiększający siłę i masę mięśniową. Trzeba też podkreślić jej nieszkodliwość. Nawet kilkuletnia stała suplementacja rozsądnymi dawkami dla osoby ze zdrowymi nerkami nie niesie żadnego ryzyka.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 64  Strona 65  Strona 66  Strona 67

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

O witaminie C słyszał z pewnością każdy z nas. Kwas askorbinowy, bo o nim mowa, występuje naturalnie w roślinach i organizmach wielu zwierząt. Ludzie i niektóre zwierzęta witaminę C muszą mieć dostarczoną w pożywieniu. Do niedawna jej rola nie była do końca poznana. Nie ma też zgodnych opinii co do poziomu zapotrzebowania na tę witaminę. Każdy rok przynosi nowe doniesienia naukowe, również w dziedzinie dietetyki.

Stan zapalny jest naturalną reakcją obronną komórek organizmu na czynniki patogenne i uszkadzające komórki (np. infekcje chroniczne, bakteryjne i wirusowe, reakcje autoimmunologiczne, szok termiczny, promieniowanie, np. UV oraz ciała obce, np. azbest). Jeśli zostaniemy ukąszeni przez osę, w tym miejscu pojawia się opuchlizna; jeśli się uderzymy, ciało reaguje powstaniem zaczerwienienia i siniaków; po ciężkiej fizycznej pracy bolą nas mięśnie – to właśnie przykłady stanów zapalnych.