O witaminie C słyszał z pewnością każdy z nas. Kwas askorbinowy, bo o nim mowa, występuje naturalnie w roślinach i organizmach wielu zwierząt. Ludzie i niektóre zwierzęta witaminę C muszą mieć dostarczoną w pożywieniu. Do niedawna jej rola nie była do końca poznana. Nie ma też zgodnych opinii co do poziomu zapotrzebowania na tę witaminę. Każdy rok przynosi nowe doniesienia naukowe, również w dziedzinie dietetyki.

Znane wszystkim hasła: „witamina C zwiększa odporność”, „nie łącz pomidora z ogórkiem, bo zabijesz witaminę C”, „dodaj cytryny do herbaty, żeby szybciej wyzdrowieć” niekoniecznie są prawdziwe, a sam związek, szczególnie w ostatnich latach, na pewno jest przeceniany. Powstało wiele treści – poczynając od wpisów blogerów, przez filmiki na YouTube, a kończąc na bardzo popularnych książkach (w kontekście zawartej w nich wiedzy, a nie dostępności), mających przedstawiać nam tę „ukrywaną przed światem” moc witaminy C. Autorzy prześcigają się w wyjaśnianiu mechanizmów jej wpływu na organizm i gloryfikowaniu kwasu askorbinowego. Przypisano jej nawet rolę leku przeciwnowotworowego. Smuci jedynie to, że większość z tych opracowań to wierutne bzdury.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 56  Strona 57  Strona 58  Strona 59

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Stan zapalny jest naturalną reakcją obronną komórek organizmu na czynniki patogenne i uszkadzające komórki (np. infekcje chroniczne, bakteryjne i wirusowe, reakcje autoimmunologiczne, szok termiczny, promieniowanie, np. UV oraz ciała obce, np. azbest). Jeśli zostaniemy ukąszeni przez osę, w tym miejscu pojawia się opuchlizna; jeśli się uderzymy, ciało reaguje powstaniem zaczerwienienia i siniaków; po ciężkiej fizycznej pracy bolą nas mięśnie – to właśnie przykłady stanów zapalnych.

Sporty siłowe to zbiór dyscyplin, których zawodnicy bezsprzecznie najbardziej przykładają się do diety i suplementacji. Dotyczy to przede wszystkim sportów sylwetkowych. Są one głęboko zakorzenione w dyscyplinach siłowych i głównym sportowym narzędziem jest w nich trening oporowy. To właśnie w sportach sylwetkowych (kulturystyka, fitness sylwetkowe i plażowe) dieta jest wskazywana jako 70% sukcesu. Nie można tego porównać z żadną inną profesjonalną aktywnością fizyczną. Suplementacja to tak naprawdę integralna...