Pewnie znasz to uczucie – kończysz trening, wieczorem podliczasz makroskładniki: węglowodany się zgadzają, dojadasz białka i tłuszcze, wszystko dopięte, plan się zgadza w stu procentach... ale czy na pewno? Otóż niekoniecznie. Bardzo często bowiem w szale treningów i dbania o kalorie oraz odpowiedni bilans makroskładników zapominamy o tym, że powinniśmy zadbać również o dostarczenie składników mineralnych.

Treningi powodują wzmożenie zapotrzebowania na kalorie i trudno o tym nie pamiętać, ponieważ nasz organizm wyraźnie domaga się dostarczania mu kolejnych porcji posiłków. Ale białka, tłuszcze i węglowodany to nie jedyne substancje, na jakie wrasta zapotrzebowanie w organizmie osoby regularnie uprawiającej sport. Składniki mineralne również powinniśmy dostarczać w ilości rosnącej proporcjonalnie do naszego wysiłku fizycznego.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 66  Strona 67  Strona 68  Strona 69

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Stanowi aż 60% całej puli aminokwasowej komórki mięśniowej i jest prekursorem syntezy aminokwasów w organizmie. Niektórzy ją uwielbiają i zawdzięczają jej odczucie poprawy zdrowia, inni z kolei uważają, że suplementacja tego produktu jest zbędna. Co na temat glutaminy mówią badania naukowe?