Młodzi piłkarze próbują naśladować swoich starszych idoli w różnych aspektach życia, wierząc, że kiedyś będą prezentować podobny poziom umiejętności piłkarskich i grać w największych klubach z całego świata. Na pytania, jak przekonać młodych adeptów piłki nożnej do zdrowych produktów, w jaki sposób powinny być skomponowane ich posiłki w zależności od intensywności i częstotliwości treningów oraz czy można pozwolić zawodnikom na przysłowiowy kawałek pizzy, odpowiada Mateusz Gawełczyk.

Charakterystyka dyscypliny

W przypadku piłki nożnej u nastawionych na rozwój młodych zawodników harmonogram dnia jest zdecydowanie bardziej napięty niż w przypadku ich starszych kolegów grających w seniorach. Bardzo często występują dwa lub trzy treningi w trakcie dnia, a nie można zapominać jeszcze o szkole. To wszystko stwarza spore wyzwanie logistyczne, któremu muszą sprostać zawodnicy, ich trenerzy oraz opiekunowie. Jeżeli zawodnik nie przemyśli strategii żywieniowej i nie zaplanuje posiłków na kolejny dzień, opierając się tylko na intuicji i odczuciu głodu lub sytości, łatwo można doprowadzić do deficytów.

Charakterystyka diety

Średnie zapotrzebowanie na energię wśród nastoletnich piłkarzy trenujących 120 minut dziennie szacowane jest na 3500 kcal. Jak wykazano w badaniach, piłkarze spożywają wraz z dietą zwykle mniejszą ilość kalorii od pożądanej o ok. 1000 kcal. Ponadto dostarczają zbyt małych ilości błonnika, przekraczając jednocześnie dopuszczalne wartości dla cukrów prostych oraz cholesterolu. Normy spożycia na poszczególne składniki pokarmowe dla trenującej młodzieży będą podobne jak dla dorosłych sportowców, biorąc pod uwagę zalecenia wyrażane w przeliczeniu na kilogram masy ciała zawodnika. Należy jednocześnie mieć na uwadze, że rozwój młodego organizmu nie jest jednostajny i w okresie skoku pokwitaniowego będziemy obserwować zwiększone zapotrzebowanie zarówno na energię, jak i białko, które są niezbędne do prawidłowego wzrostu i rozwoju organizmu...

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 47  Strona 48  Strona 49  Strona 50

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Propozycja jadłospisu dla młodych zawodników przygotowana przez Mateusza Gawełczyka.

Futbol to stosunkowo prosta gra, jednak jak powszechnie wiadomo, bardzo nieprzewidywalna. Można jednak zwiększyć kontrolę nad przebiegiem samej gry przez opracowanie procedur funkcjonowania grupy i poszczególnych zawodników na boisku w szerszej perspektywie modelować grę, jak przekonuje trener piłki nożnej z Licencją UEFA A Jakub Myszkorowski.