Wysoka aktywność fizyczna, dodatkowe przeciążenia związane z zajęciami szkolnymi i dodatkowymi lekcjami, codzienne lub prawie codzienne treningi, zgrupowania, mecze i zawody… wszystkie te czynniki sprawiają, że układ kostno-stawowy dziecka czy nastolatka, wbrew pozorom, może zbuntować się szybciej, niż ktokolwiek by się tego spodziewał. U osób dorosłych artretyzm i wszelkie inne zaburzenia związane ze stawami i ścięgnami oraz chrząstkami, nierzadko są na tyle zaawansowane, że muszą skończyć się pod skalpelem chirurga. Na szczęście...

Zdrowa dieta – czyli jaka? Udając się do dietetyka z prośbą o poradę żywieniową w danej jednostce chorobowej, często można usłyszeć, że najlepsza jest zdrowa, zbilansowana dieta i unikanie otyłości. O tym, jaki sposób odżywiania będzie optymalny dla regeneracji chrząstki – za chwilę. Warto jednak na sam początek skupić się na kwestii nadwagi i otyłości. Okazuje się, że to one są w pierwszej kolejności powiązane z uszkodzeniami stawów i mazi stawowej u młodych osób. Zbyt duża ilość tkanki tłuszczowej powoduje nienaturalnie duży nacisk na poszczególne partie organizmu, a ponadto wzmaga procesy zapalne w organizmie. Co trzecie dziecko w Polsce cierpi na nadwagę lub otyłość i niestety choroby te dotykają także młodych aktywnych fizycznie, regularnie trenujących.

W badaniu opublikowanym w 2007 r. chciano zweryfikować, na ile pomiary antropometryczne (masa ciała, beztłuszczowa masa ciała i ilość tkanki tłuszczowej) łączą się ze zmianami w zakresie funkcjonalności stawów i chrząstki stawowej. W badaniu wzięło udział 297 osób. Jednoznacznie udało się odpowiedzieć na pytania postawione przez autorów badania.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 52  Strona 53  Strona 54  Strona 55

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Coraz szybszy i bardziej intensywny futbol staje się dyscypliną, w której o sukcesie przesądzają pojedyncze sytuacje. Niby banał, ale też za tą z pozoru wyświechtaną frazą kryje się klucz do powodzenia. Aby zwyciężać w piłce nożnej, musimy w sposób planowy i zorganizowany doprowadzać do jak największej liczby momentów, w których uzyskujemy przewagę na rywalem – na przykład: w rozkładzie zawodników w danej części boiska. A jak skutecznie egzekwować takie momenty?

Koszykówka jest złożoną dyscypliną, która jako forma ogólnorozwojowa sprawdza się u wielu młodych ludzi. Oprócz odpowiedniego poruszania się po boisku, bardzo ważne jest także kozłowanie. Poprawne opanowanie tej umiejętności pozwala na skuteczną grę na boisku. Nauka prawidłowego kozłowania wymaga ćwiczeń, które po pewnym czasie mogą wydawać się dzieciom nudne, dlatego też warto urozmaicić zajęcia i doskonalić umiejętność kozłowania w zabawie.