Jakie odkrycia ostatnich kilku miesięcy zawojowały świat medycyny żywieniowej i sportowej? Przeszukaliśmy bazy danych poważanych w świecie nauki czasopism i wybraliśmy dla was kilka najciekawszych, najnowszych doniesień ze świata naukowego w kategorii „żywienie i suplementacja”.

Wielki powrót żelatyny

Osoby aktywne fizycznie są szczególnie narażone na uszkodzenia tkanek mięśniowych oraz stawów. Na rynku dostępne są przeróżne suplementy mające na celu zwiększyć elastyczność tkanek, uodpornić je na urazy, a tym samym zapobiec ryzyku wyłączenia na jakiś czas z aktywności fizycznej. Skład wielu z tych specyfików oparty jest na hydrolizowanych białkach kolagenowych, czyli po prostu na żelatynie. Naukowcy z Kalifornii zbadali natomiast, w jakim stopniu przyjmowanie żelatyny w połączeniu z witaminą C wspomoże syntezę kolagenu w organizmie, jako że wcześniejsze badania wykazały skuteczność tej witaminy w procesach anabolicznych. Uczestnicy ich badania przyjmowali placebo, 5 g lub 15 g żelatyny wzbogaconej witaminą C w ilości 48 mg (nieco poniżej rekomendowanej dziennej dawki minimalnej). Co ciekawe, substancje te przyjmowano trzykrotnie w ciągu dnia, jednocześnie codziennie wykonując trening sportowy. Wykazano, że zwiększanie ilości przyjmowanej żelatyny wpłynęło na dostępność aminokwasów potrzebnych do syntezy kolagenu i efektywność tego procesu wzrastała wraz z ilością spożytej żelatyny. Osoby, które spożywały 15 g żelatyny i robiły to ok. godzinę przed treningiem uzyskały najlepsze wyniki – podwojenie dostępnej ilości propeptydów kolagenowych we krwi. Jest to o tyle istotne badanie, że w ostatnich latach narosło wiele kontrowersji dotyczących żelatyny. Przeciwnicy tego „prostego” produktu wysnuwali bowiem teorie, jakoby strawienie tego białka w układzie pokarmowym minimalizowało dostępność aminokwasów potrzebnych do syntezy m.in. kolagenu. Okazuje się, że jest zupełnie inaczej i przyjmowanie żelatyny drogą pokarmową jest jak najbardziej wskazane w przypadków osób aktywnych fizycznie, chcących zminimalizować ryzyko uszkodzeń mięśni, ścięgien, chrząstek. Należy przy tym zwracać uwagę na skład danego preparatu lub stworzyć taki preparat samemu – połączyć zwykłą żelatynę z witaminą C w dowolnej formie. Ponadto najlepszym momentem przyjęcia tej substancji jest czas bezpośrednio przed treningiem – jeśli oczywiście naszym celem jest wspomożenie syntezy budulca dla spracowanych tkanek.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 69  Strona 70

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Kreatyna, białko, BCAA, HMB – oto garść suplementów, jakie zna każdy, nawet początkujący klient siłowni i mogę z dużym prawdopodobieństwem założyć, że jeżeli nawet nie ze wszystkich z wymienionych odżywek korzystałeś, to o zakupie każdego z nich przynajmniej myśl przemknęła ci przez głowę.

Najnowsze wydania magazynów „Wychowanie Fizyczne w szkole” i „Edukacja Zdrowotna” to pełen pakiet praktycznych porad, scenariuszy lekcji, narzędzi dla nauczycieli WF, trenerów oraz pedagogów zajmujących się promocją zdrowotną. www.wychowanie-fizyczne.pl www.edukacjazdrowotna.pl