Sportowcy bezsprzecznie są grupą osób, które muszą przykładać do jedzenia szczególną wagę. Im większą rolę w ich życiu odgrywają treningi, tym mocniejszy nacisk położyć trzeba na jadłospis. Oczywiście jego charakterystyka zależy głównie od uprawianej dyscypliny.

Nie ulega wątpliwości, że posiłek poprzedzający trening i ten następujący po nim odgrywają najważniejszą rolę w ciągu dnia. Pierwszy ma dostarczyć energii, nawodnić organizm oraz uczynić trening efektywnym i przyjemnym. Natomiast głównym zadaniem drugiego posiłku jest regeneracja mięśni i układu nerwowego oraz powrót ciała do homeostazy. Dochodzi wówczas również do odzyskiwania rezerw glikogenu. Jak się zatem odżywiać w porze okołotreningowej, aby wyciągnąć 110% ze swojego ukochanego sportu? Oto 10 najważniejszych zasad wyjaśniających to zagadnienie.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 54  Strona 55

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Jednym z bardziej istotnych, a na pewno głośno i szeroko omawianych mikroskładników sportowej diety jest żelazo. W związku z tym można zadać następujące pytania: Czy anemia jest tak częsta, jak się uważa? Czy trudno dostarczyć odpowiednich ilości żelaza z codzienną dietą? Czy suplementacja tym cennym metalem jest bezwzględną koniecznością, szczególnie w przypadku sportowca na diecie roślinnej? Czy szafowanie żelazem jest w pełni bezpieczne i nie niesie ze sobą daleko idących konsekwencji?

Tłuszcz to jeden z trzech makroskładników żywności. Tworzy niejednorodną grupę nazywaną lipidami. Między poszczególnymi ich rodzajami występują spore różnice w budowie chemicznej, ale łączy je jedna wspólna cecha – nie rozpuszczają się w wodzie. Dobrze za to mieszają się z rozpuszczalnikami organicznymi, takimi jak benzen czy eter. Są podstawowym budulcem błon komórkowych, pełnią rolę materiału energetycznego oraz izolacyjnego. Pełnią również funkcję rozpuszczalnika dla ważnych biologicznie lipofilowych...