MAGAZYN TRENERA

Pewnego dnia sportowiec wychodzi na trening, który zaczyna mu sprawiać wyjątkową trudność. Standardowe ćwiczenia wydają się skomplikowane, technika zostaje zaburzona, brakuje siły i wytrzymałości. Przetrenowanie rozwija się stopniowo, dlatego powinniśmy wiedzieć, jak odróżnić je od zwykłego zmęczenia. Jeśli zmęczenie się nawarstwia, brakuje odpoczynku i regeneracji, organizm wcześniej czy później zaczyna się buntować. Jak tego uniknąć? W jaki sposób zdiagnozować przetrenowanie i zminimalizować jego skutki?

Przetrenowanie jest powszechną przypadłością w wyczynowym sporcie. Według badań cierpi na nie około 10-20% elity sportowców wytrzymałościowych. Przetrenowanie dopada najczęściej ambitnych zawodników, którzy trenują coraz mocniej w nadziei, że cięższy trening doprowadzi ich do coraz lepszej formy. Niestety proces treningowy nie jest tak prosty, a powiedzenie „trenuj mądrzej, a nie ciężej” sprawdza się w tym przypadku idealnie. Stan przetrenowania jest ponadto związany ze zwiększoną podatnością na urazy. Ponad 50% kontuzji to zmiany przeciążeniowe spowodowane zbyt dużym natężeniem treningu. Jak zaczyna się przetrenowanie?

90% PRZETRENOWANYCH ZAWODNIKÓW cierpi na zaburzenia snu

Struktura treningu

Trening powinien być ułożony w

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 8  Strona 9  Strona 10  Strona 11  Strona 12

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Wśród trenerów fitness coraz większe zainteresowanie wzbudza nowa forma wysiłku fizycznego, jakim jest aeroboxing – połączenie aerobiku z elementami sztuk walki. Inspirację stanowią tutaj karate, boks i kickboxing. Jest to niezwykle intensywny wysiłek, w trakcie którego możemy wyrzeźbić ciało, dotlenić umysł i co najważniejsze – odreagować stres. Polecamy tę opcję wszystkim, którzy w rytmie muzyki chcą poboksować się z własnymi słabościami, rzeźbiąc nie tylko ciało, ale i ducha.

Kapary OLE! to wyborne gotowe przekąski, można je jeść jak oliwki.