MAGAZYN TRENERA

Pulsometr (inaczej nazywany sport testerem lub monitorem pracy serca) jest znany już ponad 30 lat. W Polsce swoją popularność zyskał dzięki Robertowi Korzeniowskiemu, który przez wiele lat podczas treningów monitorował swoją pracę serca. Jak więc używać tych urządzeń? Czy warto zainwestować w pulsometr?

Obecnie stosowanie pulsometru przez sportowców jest już normą. Sam używam sport testera od ponad 10 lat i nie wyobrażam sobie wyjścia na trening bez niego. Aby właściwie wykorzystać wszystkie funkcje tego urządzenia, należy zapoznać się z charakterystyką treningu z pulsometrem, rodzajami dostępnego sprzętu i ich możliwościami technologicznymi. Stosowanie urządzeń monitorujących to także doskonałe narzędzie kontroli swoich zawodników: trener może skopiować dane ze sport testera do komputera i dokładnie sprawdzić, jak przebiegał trening każdego zawodnika. Nawet w przypadku obecności zawodnika na obozie można – przy pomocy komputera i Internetu – wysyłać dane i dokonywać analizy z praktycznie każdego miejsca na świecie.

Każdy sportowiec trenujący konkurencje o charakterze wytrzymałościowym, niezależnie od tego, na jakim jest poziomie, może wykorzystać analizę tętna podczas treningów i zawodów. Zawodnicy praktycznie wszystkich gier zespołowych, biegacze, chodziarze, kolarze, pływacy, biegacze narciarscy, łyżwiarze, kajakarze i wioślarze mogą korzystać z wiedzy dotyczącej przebiegu tętna. Oczywiście w każdej z tych dyscyplin tętno będzie zachowywało się inaczej, dlatego że inna ilość mięśni będzie brała udział w wysiłku. Badanie tętna czasem jest potrzebne jedynie w okresie przygotowawczym, a niekiedy dzięki pulsometrom przez cały sezon można porównywać poziom wytrenowania. Pomiar tętna jest najprostszą formą kontroli wysiłku. Jest odpowiedzią organizmu na temat pracy: mięśni, układu krwionośnego, systemu nerwowego. Bezpośrednio informuje więc o intensywności treningu, zmęczeniu, a także o odpowiedzi organizmu na dietę, temperaturę i wilgotność powietrza, wysokość nad poziomem morza itd. Po zapisaniu na komputerze zrealizowanego treningu bez problemu można dokonać szczegółowej analizy. Pulsometr pozwala także na dopasowanie treningu do aktualnej dyspozycji zawodnika, a więc dokonanie stosownej korekty.

TĘTNO

W sportach wytrzymałościowych od lat sprawdzano zależność pomiędzy częstotliwością uderzeń serca a zmęczeniem. Dużo wcześniej, zanim skonstruowano pierwsze sport testery, sportowcy podejrzewali, że tempo bicia tego organu ma wpływ na długość i jakość wysiłku. A to oczywiście wpływało na wyniki sportowe. Przy dużym zmęczeniu każdy odczuwa przyspieszone bicie serca. Kiedy sportowiec zwalnia, serce pracuje odpowiednio wolniej. Po ćwiczeniach próbowano sprawdzać tętno na nadgarstku, na szyi lub bezpośrednio na klatce piersiowej, na wysokości serca, ale podczas wysiłku nie było to możliwe, gdyż wyniki były niedokładne. Najczęściej stosowano liczenie przez 10 sekund, a wynik należało pomnożyć przez 6. W innych przypadkach pomiaru dokonywano przez 6 lub 15 sekund, mnożąc odpowiednio przez 10 lub 4. Do dziś wielu trenerów wykorzystuje tę metodę do analizy samopoczucia zawodników.

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM.

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

W 2011 roku w czasopiśmie „Journal of Applied Physiology” ukazał się artykuł autorstwa Joynera i wsp., poświęcony rozważaniom nad możliwością „złamania” bariery 2 godzin w biegu maratońskim.

Stypendium sportowe to jedna z niewielu dróg umożliwiających polskim sportowcom wyjazd na studia do USA. Celem tego artykułu jest przybliżenie procesu ubiegania się o taki grant. Na początku warto zaznaczyć, że proces ten jest dość monotonny, a formalizacja wszystkich wymaganych dokumentów – czasochłonna.