MAGAZYN TRENERA

Różnorodność form biegowych w treningu wielu dyscyplin sportowych służy wszechstronnemu rozwojowi wytrzymałości. Jest ona definiowana jako zdolność organizmu do wykonywania wysiłków bez obniżania jej intensywności przy zachowaniu podwyższonej odporności na zmęczenie. Nad wytrzymałością ogólną zwykle pracuje się w okresie przygotowania ogólnego, kiedy w treningu dominują wysiłki o charakterze tlenowym.

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM.

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Niezależnie od wieku, płci, pochodzenia czy wyznawanych wartości trening mentalny stanowi integralny element treningu fizycznego każdego sportowca. W sporcie na wysokim poziomie wystarczy chwila zawahania, aby wielomiesięczna praca własna i całego zespołu poszła na marne. Prowadzenie drużyny wymaga od trenera konsekwencji oraz wachlarza umiejętności, dzięki którym budowane i pielęgnowane wzajemne relacje będą sprzyjały rozwojowi mentalnemu sportowców.

Każdy zespół opiera swą taktykę na różnych fazach gry: fazie obronnej – gdy nie ma piłki, fazie ofensywnej – gdy ma piłkę oraz fazie przejściowej – gdy organizuje się w obronie po stracie piłki lub atakuje przeciwnika po wejściu w jej posiadanie. Współczesna literatura wyróżnia jeszcze jedną fazę, określając nią te sytuacje, w których wykonywane są stałe fragmenty gry.