MAGAZYN TRENERA

Rolą trenera jest odpowiednie zaplanowanie procesu treningowego, tak aby uniknąć przemęczenia i przetrenowania. Zadanie to jest szczególnie trudne, bo nie zawsze samopoczucie i ogólna ocena zdrowia zapewniają prawidłową informację o tym, jak organizm sportowca reaguje na trening. Aby właściwie ocenić stan zawodnika, konieczne są szczegółowe analizy i szeroko pojęte środki kontroli. Trzeba też wiedzieć, jak zmieniają się fizjologiczne wskaźniki zmęczenia podczas wysiłku oraz znać metody ich badania.

Zmęczenie to stan organizmu, który rozwija się podczas treningu lub aktywności umysłowej, charakteryzujący się zmniejszeniem zdolności do pracy, utratą zdolności generowanej lub spodziewanej wielkości mocy, nasileniem odczucia ciężkości wysiłku i osłabieniem chęci kontynuowania pracy (spadek motywacji). Mimo rozwijającego się podczas wysiłku zmęczenia można utrzymywać stałą wydajność, rośnie jednak „koszt fizjologiczny” takiego postępowania. Zmęczenie należy traktować jako niezbędne zjawisko fizjologiczne, które chroni organizm przed niekorzystnymi, a nawet groźnymi dla zdrowia zaburzeniami, do jakich mogłoby dojść w przypadku kontynuowania wysiłku. Trzeba pamiętać, że podczas przekraczania granic zmęczenia ruchy stają się wolniejsze i mniej skoordynowane. Wzrasta liczba popełnianych błędów, a dalszy wysiłek przestaje mieć większy sens, zostaje zatem przerwany. Pomimo silnej motywacji i woli zwycięstwa przezwyciężenie załamania spowodowanego dużym zmęczeniem nie daje efektu. Zmęczenie może wystąpić również bez związku z aktywnością ruchową w stanach takich, jak: niedobór snu, przewlekłe przemęczenie, narażenie na hałas lub długotrwały stres. Na poziom zmęczenia mają wpływ również takie czynniki, jak: wiek, poziom sportowy, infekcje, choroby układu krążenia, dieta itp.

Zarówno objawy, jak i mechanizmy fizjologiczne zmęczenia są różne i zależą od jego przyczyny. Nie istnieje jeden mechanizm fizjologiczny zmęczenia wspólny dla wszystkich rodzajów treningu. Zmęczenie to przecież naturalna odpowiedź obronna organizmu. Po zakończeniu wysiłku zmęczenie utrzymuje się przez pewien czas – o różnej długości – aż do momentu całkowitej likwidacji zmian stanowiących jego przyczynę. Ustępuje zatem po odpoczynku i wyrównaniu zmian w składzie ciała, takich jak ubytek węglowodanów, utrata wody, elektrolitów, straty białka w wyniku katabolizmu itd.

Subiektywne objawy zmęczenia to narastający ból mięśni, uczucie duszności, nudności, zawroty głowy. Objawy obiektywne to zmniejszenie siły i szybkości skurczu mięśni, wydłużenie czasu reakcji, pogorszenie koordynacji i precyzji ruchów, podwyższona temperatura ciała.

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 24  Strona 25  Strona 26  Strona 27  Strona 28  Strona 29

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Louis van Gaal jest jednym z najskuteczniejszych trenerów swojej generacji. Zdobył ligowe tytuły praktycznie ze wszystkimi klubami, z którymi pracował (Ajax Amsterdam, FC Barcelona, AZ Alkmaar i Bayern Monachium) i jest wychwalany pod niebiosa za umiejętności taktyczne. Spośród innych trenerów wyróżnia go nieprzeciętny charakter, przez co polaryzuje otoczenie. Jak wszystkie wybitne jednostki, ma zwolenników i przeciwników. On jednak nic sobie nie robi z tego, co mówią o nim inni. Ma swoje...

Przygotowanie motoryczne tenisistów stawiane jest dziś na równi z treningiem specjalistycznym i w zależności od wieku, a także poziomu wytrenowania zawiera się w jego strukturze lub stanowi odrębną jednostkę treningową. Nie tak dawno temu zawodnicy szkoleni byli przeważnie przez jednego trenera, którego zadaniem było nie tylko wypracowanie perfekcyjnej techniki i schematów taktycznych, ale również zadbanie o harmonijny rozwój fizyczny, zapobieganie kontuzjom, kształtowanie prawidłowych nawyków...