MAGAZYN TRENERA

Rozmowa z Marcinem Nowakiem, trenerem w Klubie Sportowym AZS AWF Kraków oraz kadrze narodowej PZLA w sprincie, wcześniej doskonałym polskim sprinterem, wielokrotnym mistrzem Polski, dwukrotnym olimpijczykiem, trzykrotnym medalistą mistrzostw Europy w biegach sprinterskich.

Zacznijmy od planowania treningu. W jaki sposób powinniśmy dozować obciążenia treningowe u sprinterów?

Muszą być na optymalnym poziomie dla każdego zawodnika. Tak właśnie staram się je dobierać, chociaż osobiście chciałbym, aby obciążenia u zawodników w klubie były trochę większe. Natomiast zdaję sobie sprawę, że nie wszyscy oni są zawodowcami, nie mogą do tego podchodzić w pełni profesjonalnie. Nie mogą poświęcić całego dnia z myślą o sporcie, zwłaszcza będąc w Krakowie. Tu, gdzie trenujemy na co dzień, nie mogą poświęcić swojego czasu tylko na to. Trening musi być odpowiednio dozowany, aby dopasować go do innych zajęć, dlatego jest dość mocno ograniczony. Pozwala to niektórym studiować, pracować i robić jeszcze wiele innych rzeczy, a dopiero po południu możemy spotykać się – powiedzmy o godzinie szesnastej – i zrobić trening. Taki tryb życia nie pozwala maksymalizować obciążeń tak, jakby się chciało, jak to jest możliwe na przykład na zgrupowaniach sportowych. Jednak życie weryfikuje pewne rzeczy. Oczywiście z osobami, które są w szkoleniu centralnym, czyli częściej jeżdżą na zgrupowania kadrowe, jest trochę inaczej. Ich obciążenia mogą być trochę podciągnięte, ale i tak uważam, że treningu w klubie powinno być trochę więcej i mocniej, ale trenujemy na tyle, na ile nam warunki pozwalają.

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 32  Strona 33  Strona 34  Strona 35

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Uprawianie któregokolwiek ze sportów pociąga za sobą istotne przemiany w organizmie człowieka, będące swoistą odpowiedzią na obciążenia, którym jest poddawany. Towarzyszący temu proces treningowy ukierunkowany jest na stałe zwiększanie możliwości, m.in. w zakresie fizjologicznym, psychologicznym czy motorycznym na drodze zmian adaptacyjnych. Ich tempo i zakres uwarunkowane są wieloma zróżnicowanymi cechami osobniczymi, takimi jak potencjał energetyczny, motoryka, właściwości wolicjonalne itp. Mimo to za jeden z głównych...

Powszechnie wiadomo, że jesień i zima to okres częstszych zachorowań. Warunki atmosferyczne takie jak mróz, nasilony wiatr czy śnieg, nie sprzyjają odporności organizmu człowieka. Znany jest fakt, że wysiłek fizyczny podnosi odporność organizmu, lecz nawet sportowców, którzy z pozoru powinni być zahartowani, dopadają w tym okresie infekcje. Jak powinien wyglądać powrót do treningów po chorobie?