MAGAZYN TRENERA

W ostatnich latach zdecydowanie rośnie popularność zimowych kąpieli, zwanych potocznie morsowaniem. Ludzie uprawiający kąpiele w lodowatej wodzie zachwalają ich korzystny wpływ na zdrowie, wygląd skóry oraz samopoczucie. Sportowcy stosują je, żeby przyspieszyć regenerację mięśni po intensywnych treningach. Nie każdy jednak może sobie pozwolić na taką kąpiel. Sprawdź, jak zostać morsem, jakie płyną z tego korzyści, ale także na co trzeba uważać, podejmując się takich wyzwań.

Od zamierzchłych czasów człowiek wykorzystywał działanie zimna w celach leczniczych. Obecnie w Polsce i na świecie coraz więcej ludzi decyduje się na korzystanie z kąpieli w odkrytych zbiornikach wodnych w okresie zimowym, czyli tzw. morsowanie. Uważa się, że taka forma rekreacji pozytywnie oddziałuje na organizm człowieka, nadal jednak istnieje niewiele naukowych dowodów potwierdzających to zjawisko. Kąpiel w wodzie o temperaturze niewiele powyżej 0°C trwa oczywiście tylko kilka minut, gdyż dłuższa groziłaby niebezpiecznym wyziębieniem organizmu (hipotermią).

Największą zaletą tego zimowego sportu jest fakt, że uprawiać go może praktycznie każdy, również zawodowi sportowcy. Wbrew pozorom wiek nie stanowi ścisłych ograniczeń w morsowaniu. Dzieci również mogą korzystać z lodowatych kąpieli, jednak rozsądną granicą, o jakiej mówią lekarze, jest ukończenie przez nie dziesiątego roku życia. W przypadku dorosłych i starszych nie istnieje ograniczenie ze względu na wiek, a na stan zdrowia.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 36  Strona 37  Strona 38

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Dziennik treningowy to proste i skuteczne, choć często niedoceniane, narzędzie. Regularne prowadzenie zapisków treningowych niesie za sobą wiele korzyści zarówno dla trenera, jak i jego podopiecznych. W niniejszym artykule przekonuję, dlaczego warto mobilizować siebie i zawodników do prowadzenia własnego dziennika, a także proponuję kilka praktycznych rozwiązań, jak można to robić – tradycyjnie lub z duchem czasu.

Sposób wykorzystania niskich temperatur w sportach jest bezpośrednio warunkowany celami treningu. Strategia przechładzania całego ciała lub konkretnych grup mięśni i stawów może znaleźć zastosowanie, gdy chcesz zmniejszyć uszkodzenia mięśni lub modulować parametry wysiłku wytrzymałościowego lub oporowego. Samo schładzanie też ma różne oblicza: możesz schładzać ciało, stosując zimne okłady, wykorzystywać kriokomory lub alternatywnie obniżać temperaturę ciała, pijąc zimne napoje lub jedząc lody. Co ważne, każda z tych strategii...