MAGAZYN TRENERA

Po zakończeniu okresu startowego zawodnikom należy się odpoczynek. Kiedy jednak nabiorą już sił fizycznych i psychicznych do nowego, wymagającego sezonu, możemy stopniowo przystępować do kolejnych treningów. Rozpoczynamy je od okresu przygotowawczego (wstępnego), który wprowadza coraz większe obciążenia oraz ma na celu wzmocnienie organizmu, czyli zapobieganie kontuzjom w kolejnych etapach. Odpowiednie zaplanowanie tego okresu gwarantuje efekty we właściwym czasie. Przeprowadzenie przygotowania wszechstronnego nie jest łatwe. Forma nie powinna...

U większości zawodników przygotowania w tym czasie będą przebiegać podobnie. Nie musimy specjalnie dzielić grupy treningowej, choć w niektórych przypadkach należy nieznacznie zróżnicować obciążenia. Na tym etapie większość zawodników może wykonywać podobne ćwiczenia. Dzieje się tak dlatego, że przygotowanie ogólne ma dość niski poziom intensywności, jego celem jest przede wszystkim wszechstronny rozwój całego organizmu. Można więc zaplanować stopniowe narastanie objętości pracy treningowej oraz odpowiednią jej intensywność. Trzeba również zwrócić uwagę na wszelkie braki siłowe, sprawnościowe i motoryczne. To najlepszy czas, aby kształtować te cechy. Bez odpowiedniego przepracowania okresu przygotowawczego nie uda się uzyskać najwyższej formy w sezonie, wprowadzić największych obciążeń. Braki z początkowych etapów kumulują się i dają o sobie znać w najmniej oczekiwanych momentach, doprowadzając do kontuzji lub przetrenowania, kiedy trenujemy na najwyższych obrotach. Dobrze przeprowadzone przygotowanie ogólne pozwala więc bez problemu zrealizować późniejsze treningi specjalistyczne. Okres ten jest lubiany przez wielu zawodników, ponieważ można sobie pozwolić na pewną dowolność w wyborze środków i metod treningowych. Mogą one przez pewien czas odbiegać pod względem charakterystyki ruchu od przewidywanej lub obranej specjalizacji sportowej.

W większości dyscyplin sportowych etap przygotowawczy ma na celu udoskonalenie i usprawnienie funkcji organizmu oraz podniesienie wytrzymałości ogólnej. W wielu sportach okres ten przypada na miesiące zimowe, a znaczna część zajęć odbywa się w sali. Dobierając ćwiczenia w tym czasie, należy mieć to na uwadze.

Trening ogólnorozwojowy

Podstawę okresu przygotowawczego stanowi trening ogólnorozwojowy. Jego celem jest spokojny, wszechstronny, harmonijny rozwój cech i umiejętności będących podstawą przyszłej specjalizacji sportowej. Obejmuje on wiele metod rozwijających siłę i moc mięśniową oraz wydolność tlenową i beztlenową, a także kształtuje konkretne nawyki ruchowe. Te cechy fizjologiczne i umiejętności ruchowe stanowią podstawę tzw. motoryczności człowieka i wpływają na kształtowanie dalszej, właściwej techniki ruchu.

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM.

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Trudno jest stworzyć koncepcję treningu, która swoją innowacyjnością budziłaby zachwyt i odsuwała w cień inne pomysły czy inicjatywy. I chyba nie o to chodzi, chociaż w pewnym sensie tak się stało w wypadku naszej propozycji ćwiczeń oporowych.

Czytnik urazów głowy dla zawodników futbolu amerykańskiego stworzony przez firmę i1 Biometrics, był testowany przez uczniów Middletown High School w stanie Nowy Jork w ostatnich tygodniach maja tego roku. Zawodnicy kilku drużyn piłkarskich trenowali z czytnikami przez trzy dni.