MAGAZYN TRENERA

Zastanawialiście się kiedyś, czy przy użyciu jednego narzędzia treningowego możliwe jest wzmocnienie ciała, poprawienie wydolności, koordynacji, wytrzymałości mięśniowej oraz spalenie zbędnych kalorii? Brzmi jak narracja rodem z science fiction? Nic bardziej mylnego. Jednoczesny rozwój wymienionych cech motorycznych jest możliwy dzięki odważnikom kettlebells, które zapewniają wszechstronny i kompleksowy trening. Narzędzie to wraca do łask i staje się coraz popularniejsze na całym świecie, głównie ze względu na to, że daje...

Kettlebell jest to narzędzie treningowe o charakterystycznym kształcie kuli z rączką. Swoją historią sięga przełomu wieków XVIII i XIX. W krajach byłego Związku Radzieckiego odważnika kulowego używano we wszystkich służbach mundurowych jako element przygotowania fizycznego.

Dzisiaj te charakterystyczne odważniki można spotkać w każdej siłowni czy studiach treningowych. Są bardzo uniwersalnym narzędziem treningowym, który stosuje się w treningu ogólnorozwojowym czy specjalistycznym pod kątem przygotowania motorycznego dla wybranych dyscyplin sportowych. Kettlebells równie dobrze sprawdzają się także wśród kobiet wracających do formy po porodzie. Wzmacniają szczególnie głęboki gorset mięśniowy, czyli mięśnie posturalne oraz osłabiony podczas ciąży odcinek lędźwiowy kręgosłupa.

Co jest największym atutem takiego treningu?

Kettlebell angażują do pracy cały aparat ruchu (układ mięśniowy, więzadłowo-stawowy oraz powięziowy). Podczas pracy nie da się wyizolować poszczególnej grupy mięśniowej, dzięki czemu jest to zrównoważony trening całego ciała. Jego główne atrybuty to m.in. zwiększenie wydolności, wytrzymałości siłowej, siły, poprawa koordynacji nerwowo-mięśniowej, a co za tym idzie, szybkie efekty. Zwiększenie intensywności zależne jest od ciężaru kuli oraz czasu wykonywania poszczególnych ćwiczeń oraz serii. Ciężar kuli dobieramy do indywidualnych możliwości ćwiczącego. Zaczynamy od małych obciążeń tj. 6, 8, 10 kg, stopniowo je zwiększając.

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 43  Strona 44  Strona 45  Strona 46

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Mięsień czworogłowy pod wieloma względami jest naj. To największa grupa mięśniowa w ludzkim organizmie pod względem objętości, a jej trening stanowi najcięższą sesję siłową w tygodniu. Wystarczy uświadomić sobie, że ćwiczenia podstawowe ukierunkowane na stymulację tej partii angażują do pracy rekordową liczbę innych mięśni, a zakwasy występujące kilkadziesiąt godzin po treningu potrafią uprzykrzyć życie w stopniu nieporównywalnym z pozostałymi grupami mięśniowymi.

W piłce nożnej z punktu widzenia kibica najbardziej liczy się przeważnie to, jak akcje się kończą. Piłka ląduje w bramce, mija słupek o włos, uderza w spojenie lub zostaje chwycona przez bramkarza. To jednak wydarzenia widowiskowe i stosunkowo rzadkie w meczu futbolowym. Każda akcja musi się tymczasem jakoś zacząć – im dalej od pola karnego rywala się rodzi, tym więcej elementów należy zrealizować poprawnie, aby doprowadzić do momentu, który najbardziej interesuje fanów. Bardziej wyjątkowego przypadku niż rozpoczynanie...