MAGAZYN TRENERA

Imponujący mięsień trójgłowy ramienia pośród zawodników sportów sylwetkowych i zwykłych bywalców siłowni jest taką samą rzadkością jak olbrzymie plecy. Dzieje się tak z kilku przyczyn. Po pierwsze, mało osób zwraca szczególną uwagę na ten niewielki wycinek naszej muskulatury i stąd wynika częste niedbalstwo przy treningu tricepsa. Nie kładzie się na jego rozwój odpowiedniego nacisku – proporcjonalnego do jego ważności. Na przeszkodzie stoi tak naprawdę jego antagonista, czyli biceps....

Słowo o anatomii

Abyśmy potrafili dokładnie wyobrazić sobie funkcje mięśnia trójgłowego ramienia oraz ćwiczenia, w których będzie najlepiej aktywowany jako całość lub w rozbiciu na części, należy opisać jego budowę. Triceps składa się z trzech części: głowy długiej, przyśrodkowej i bocznej. Pierwsza z nich jest mięśniem dwustawowym, gdyż zaczyna się na guzku podpanewkowym łopatki. Przyczepy początkowe dwóch pozostałych części znajdują się na tylnej ścianie kości ramiennej, rozciągając się od samej góry (głowa boczna) do torebki stawu łokciowego (głowa przyśrodkowa).

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 20  Strona 21  Strona 22

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Dziennik treningowy to proste i skuteczne, choć często niedoceniane, narzędzie. Regularne prowadzenie zapisków treningowych niesie za sobą wiele korzyści zarówno dla trenera, jak i jego podopiecznych. W niniejszym artykule przekonuję, dlaczego warto mobilizować siebie i zawodników do prowadzenia własnego dziennika, a także proponuję kilka praktycznych rozwiązań, jak można to robić – tradycyjnie lub z duchem czasu.

Sposób wykorzystania niskich temperatur w sportach jest bezpośrednio warunkowany celami treningu. Strategia przechładzania całego ciała lub konkretnych grup mięśni i stawów może znaleźć zastosowanie, gdy chcesz zmniejszyć uszkodzenia mięśni lub modulować parametry wysiłku wytrzymałościowego lub oporowego. Samo schładzanie też ma różne oblicza: możesz schładzać ciało, stosując zimne okłady, wykorzystywać kriokomory lub alternatywnie obniżać temperaturę ciała, pijąc zimne napoje lub jedząc lody. Co ważne, każda z tych strategii...